De tweede generatie van de R8 debuteerde
in 2015, en is nu halfweg zijn carrière. Als over enkele jaren zijn opvolger in
de coulissen klaar staat, zal die ongetwijfeld een beroep doen op elektrische
technologie. Maar nu doet hij het nog even zoals vroeger: met een volledig
atmosferische en hoogtoerige V10.
Naamsverandering
De V10 krijgt zelfs meer
vermogen: de “gewone” versie, de R8 V10, produceert nu 570 in plaats van 540 pk
en 550 in plaat van 540 Nm. De Coupé sprint daardoor naar 100 km/u in 3,4
seconden, de Spyder in 3,5 seconden. De gesloten R8 V10 gaat door tot 324 km/u,
de open versie tot 322 km/u. Hij gaat voortaan trouwens onder een andere naam
door het leven: als “R8 V10 Quattro”.
De R8 V10 Plus wordt op zijn
beurt omgedoopt tot “R8 V10 Performance”. Ook hij krijgt een lichte
vitaminekuur: hij produceert 620 pk in plaats van 610 voorheen, en 580 Nm in
plaats van 560 voordien. De R8 V10 Performance sprint als Coupé naar 100 km/u
in 3,1 seconden, en als Spyder in 3,2 seconden. De topsnelheid ligt
respectievelijk op 331 en 329 km/u.
Aangepast chassis
De Audi-ingenieurs namen
daarnaast vooral de stuurinrichting onder handen: dat wordt preciezer en zou
meer feedback geven. Er komt een duidelijker onderscheid tussen de
verschillende rijmodi, en de R8 staat standaard op 19-duimsvelgen.
20-duimsvelgen zijn een optie, net als koolstofkeramische remmen in plaats van
de standaard stalen exemplaren.
Accenten
Uiteraard zijn er ook enkele
visuele updates: de voor- en achterkant werden hertekend, met onder meer een
breder radiatorrooster vooraan en andere diffusor achteraan, en de Audi R8
krijgt twee nieuwe koetswerkkleuren. De R8 V10 Quattro heeft standaard accenten
in glanzend zwart, de R8 V10 Performance vervangt ze door accenten in mat
titanium. In beide gevallen kunnen ze worden vervangen door accenten in
koolstofvezel.
De vernieuwde Audi R8 zal
verkrijgbaar zijn vanaf begin volgend jaar.