Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

De Italiaanse supercarconstructeur Ferrari pakt uit met de SF90 Stradale. De tweezitter met middenmotor gebruikt hybridetechnologie om 1.000 pk te produceren.

  • Bervoets Wim
  • 29 mei 2019
  • Lancering

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Ze zijn maar wat trots bij Ferrari. De Italianen spreken over hun SF90 Stradale als de grootste revolutie bij Ferrari’s met motor centraal achterin sinds de 360 Modena van twintig jaar geleden. De naam is ook beladen met de nodige symboliek: SF90 Stradale verwijst naar de 90ste verjaardag van de Scuderia Ferrari, en moet de banden tussen F1-renstal en straatauto’s nauwer dan ooit aanhalen.

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride
Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Revolutie onder de motorkap: de SF90 Stradale is een plug-inhybride. Een primeur voor Ferrari, maar hybridetechnologie op zich is dat natuurlijk niet: in 2013 was de LaFerrari de eerste Ferrari die een beroep deed op hybridetechnologie.

Onder de motorkap zit een evolutie van de 3.9 V8 biturbo, die onlangs nog maar eens de prijs van beste motor van het jaar wegkaapte. De Italianen herwerkten het blok tot een 4.0 van 780 pk. De benzinemotor wordt gekoppeld aan drie elektromotoren, een tussen de motor en versnellingsbak en twee op de vooras. Die produceren samen nog eens 220 pk, waardoor de totaalsom uitkomt op… 1.000 pk.

Het extra vermogen en de toegevoegde elektrische aandrijving bezorgden de ingenieurs de nodige kopzorgen, dus werd er bijzondere aandacht besteed aan aerodynamica, gewicht en koeling. Ondanks het extra gewicht van de elektromotoren komt de naald van de weegschaal uit op 1.570 kilogram.

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Verder cijfermateriaal? De Ferrari SF90 Stradale heeft een verhouding gewicht/vermogen van 1,57 kilogram per pk, raast in 2,5 seconden naar 100 km/u en in 6,7 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Dat kolossale vermogen gaat trouwens via een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten naar de vier wielen. In volledig elektrische modus is deze Ferrari namelijk… voorwielaangedreven.

Niet dat er veel elektrisch zal worden gereden met de SF90 Stradale: net als de LaFerrari dient de elektrokracht vooral als vermogensboost. Toch geraakt deze nieuwe supercar volledig elektrisch 25 kilometer ver dankzij een lithium-ionbatterij van 7,9 kWh. Volledig elektrisch rijden kan in de rijmodus eDrive, al rijdt de SF90 Stradale standaard in hybridemodus waarbij hij zelf bepaalt of hij de benzine- of elektromotoren aanspreekt. De batterij bijladen kan ook in Performance-modus, terwijl de modus Qualify benzine en elektro combineert voor maximaal vermogen.

Verbruiks- en uitstootcijfers geeft Ferrari nog niet, al zal geen enkele klant van het Italiaanse merk daar echt van wakker liggen. Ook over laadtijden van deze plug-inhybride zwijgt Ferrari voorlopig. Wel weten we dat het interieur voortaan touchpads en haptische knoppen op het stuur krijgt, een volledig digitaal en configureerbaar instrumentenpaneel, en een open rooster voor de keuzehendel van de versnellingsbak dat knipoogt naar de open schakelroosters van weleer.

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Tot slot kunnen klanten van deze Ferrari SF90 Stradale kiezen voor de ‘gewone’ straatversie of voor een lichtere Assetto Fiorano, die 30 kilogram minder op de schaal zet door uitgebreider gebruik van koolstofvezel en titanium, en die een aangepast chassis krijgt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km