Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

De Italiaanse supercarconstructeur Ferrari pakt uit met de SF90 Stradale. De tweezitter met middenmotor gebruikt hybridetechnologie om 1.000 pk te produceren.

  • Bervoets Wim
  • 29 mei 2019
  • Lancering
  • 235 weergaven

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Ze zijn maar wat trots bij Ferrari. De Italianen spreken over hun SF90 Stradale als de grootste revolutie bij Ferrari’s met motor centraal achterin sinds de 360 Modena van twintig jaar geleden. De naam is ook beladen met de nodige symboliek: SF90 Stradale verwijst naar de 90ste verjaardag van de Scuderia Ferrari, en moet de banden tussen F1-renstal en straatauto’s nauwer dan ooit aanhalen.

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride
Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Revolutie onder de motorkap: de SF90 Stradale is een plug-inhybride. Een primeur voor Ferrari, maar hybridetechnologie op zich is dat natuurlijk niet: in 2013 was de LaFerrari de eerste Ferrari die een beroep deed op hybridetechnologie.

Onder de motorkap zit een evolutie van de 3.9 V8 biturbo, die onlangs nog maar eens de prijs van beste motor van het jaar wegkaapte. De Italianen herwerkten het blok tot een 4.0 van 780 pk. De benzinemotor wordt gekoppeld aan drie elektromotoren, een tussen de motor en versnellingsbak en twee op de vooras. Die produceren samen nog eens 220 pk, waardoor de totaalsom uitkomt op… 1.000 pk.

Het extra vermogen en de toegevoegde elektrische aandrijving bezorgden de ingenieurs de nodige kopzorgen, dus werd er bijzondere aandacht besteed aan aerodynamica, gewicht en koeling. Ondanks het extra gewicht van de elektromotoren komt de naald van de weegschaal uit op 1.570 kilogram.

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Verder cijfermateriaal? De Ferrari SF90 Stradale heeft een verhouding gewicht/vermogen van 1,57 kilogram per pk, raast in 2,5 seconden naar 100 km/u en in 6,7 seconden naar 200 km/u. De topsnelheid ligt op 340 km/u. Dat kolossale vermogen gaat trouwens via een gloednieuwe versnellingsbak met dubbele koppeling en acht verzetten naar de vier wielen. In volledig elektrische modus is deze Ferrari namelijk… voorwielaangedreven.

Niet dat er veel elektrisch zal worden gereden met de SF90 Stradale: net als de LaFerrari dient de elektrokracht vooral als vermogensboost. Toch geraakt deze nieuwe supercar volledig elektrisch 25 kilometer ver dankzij een lithium-ionbatterij van 7,9 kWh. Volledig elektrisch rijden kan in de rijmodus eDrive, al rijdt de SF90 Stradale standaard in hybridemodus waarbij hij zelf bepaalt of hij de benzine- of elektromotoren aanspreekt. De batterij bijladen kan ook in Performance-modus, terwijl de modus Qualify benzine en elektro combineert voor maximaal vermogen.

Verbruiks- en uitstootcijfers geeft Ferrari nog niet, al zal geen enkele klant van het Italiaanse merk daar echt van wakker liggen. Ook over laadtijden van deze plug-inhybride zwijgt Ferrari voorlopig. Wel weten we dat het interieur voortaan touchpads en haptische knoppen op het stuur krijgt, een volledig digitaal en configureerbaar instrumentenpaneel, en een open rooster voor de keuzehendel van de versnellingsbak dat knipoogt naar de open schakelroosters van weleer.

Officieel: Ferrari SF90 Stradale, Ferrari’s allereerste plug-inhybride

Tot slot kunnen klanten van deze Ferrari SF90 Stradale kiezen voor de ‘gewone’ straatversie of voor een lichtere Assetto Fiorano, die 30 kilogram minder op de schaal zet door uitgebreider gebruik van koolstofvezel en titanium, en die een aangepast chassis krijgt.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen heeft enkele schetsen vrijgegeven van zijn pick-up, die volgend jaar verwacht wordt. De Duitse neef van de nieuwe Ford Ranger.

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Aanbevolen tests voor jou

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 30.947
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.450
2021

Diesel, Manueel

€ 23.198
10 km

Diesel, Manueel

€ 20.534
2021

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Manueel

€ 29.495
2021
12.901 km

Diesel, Automaat

€ 15.250
2017
90.731 km

Diesel, Manueel

€ 18.499
2014
75.000 km

Diesel, Automaat

€ 24.750
2019
54.619 km