In tegenstelling
tot de nieuwe Toyota Yaris en Honda Jazz, die voor een hoge mate van
hybridisering kiezen, zet de Hyundai i20 voor zijn nieuwe leven in op
microhybridisering onder 48 volt. De 1.0 T-GDi (turbobenzine) krijgt dat
systeem als optie in zijn versie van 100 pk en standaard in die van 120 pk. De
milde hybride is te combineren met een manuele zesbak of de 7DCT-bak met
dubbele koppeling. In het eerste geval heet het systeem dan iMT, voor Intelligent
Manual Transmission, en kan het de motor van de transmissie loskoppelen
wanneer de bestuurder gas lost zodat de auto in vrijloop kan verderrollen.
Voor de
volledigheid vermelden we nog dat er ook een atmosferische 1.2-benzine met 82
pk verkrijgbaar is als instapversie, maar dat de nieuwe i20 geen dieselmotoren
meer biedt.
Lager en
breder
Uiterlijk
onderscheidt de i20 zich door zijn designtaal met de naam ‘Sensuous
Sportiness’. Hij is het eerste Hyundai-model dat deze stijl in Europa mag
introduceren. In vergelijking met de uitgaande generatie is de nieuwe i20 lager
(-24 millimeter), breder (+30 millimeter) en een heel klein beetje langer (+5 millimeter).
De wielbasis van haar kant groeit met 10 millimeter. De koffer krijgt er 25
liter bij zodat die nu 351 liter slikt.
Moderne
uitrusting
Hyundai
publiceert nog geen interieurfoto’s van de nieuwe i20, die officieel te zien
zal zijn op het salon van Genève begin maart. We verwachten in elk geval een
nieuw digitaal instrumentenbord van 10,25 duim en een aanraakscherm van 10,25
duim die “grafisch gecombineerd” zijn. Verder beloven de Koreanen een
top-connectiviteit (met de eigen BlueLink-technologie) en een volledige
veiligheidsuitrusting.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?