De F-Type begint 2020 met een nieuw gezicht. Die
uiterlijke opfrisbeurt komt mooi op tijd, want hoewel je het niet zou
verwachten, is de Britse roadster/coupé binnenkort 8 jaar oud.
De belangrijkste aanpassingen zijn geconcentreerd op het
front, dat volledig hertekend is. Zo ontdekken we een nieuwe
‘clamshell’-motorkap die de voorvleugels omvat en nieuwe, horizontaal
uitgerekte koplampen. Deze ledlichten veranderen de blik van de Britse schone
totaal. De gespierde achterkant van de Jaguar blijft in grote lijnen behouden,
al duiken daar een paar kleine aanpassingen op, zoals een nieuwe diffuser en
ledlichten met hoekige lichtsignatuur.
Business as usual
Het interieur vergt een kennersoog om de verschillen op
te merken. Daar zit nog steeds dat dashboard dat de bestuurder en de passagier
scheidt met behulp van een forse handgreep. De enige echte verandering is de
verschijning van een nieuw, zeshoekig motief dat op de stoelen en de
deurpanelen gestikt is. Op technologisch vlak loopt de F-Type de achterstand op
zijn familie in door voortaan het 12,3 duim grote scherm te gebruiken voor het
instrumentenbord.
Bye-bye V6
De facelift maakt ook een slachtoffer onder de motorkap.
De charismatische compressor-V6 van 3,0 liter wordt helaas niet overgenomen. In
de plaats daarvan introduceert Jaguar een toegeknepen variant van de dikke
compressor-V8 van 5,0 liter. Die laatste zet dus zijn carrière verder, maar dan
met 450 pk en 580 Nm. In de topversie R schopt hij het nog steeds tot 575 pk en
700 Nm aan koppel. Naast deze V8 is er nog de 2.0-turboviercilinder van 300 pk.
Technisch gezien benadrukt Jaguar nog bijzonder veel aandacht te hebben besteed
aan de verbetering van de achttrapsautomaat, waarbij de vruchten zijn geplukt
van de ontwikkeling van de XE SV Project 8.
65.100 euro
De nieuwe F-Type is er nog steeds naar keuze als coupé of
als cabriolet en heeft in België een basisprijs van 65.100 euro.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?