Officieel: Maserati Grecale, een nieuwe wind

Maserati zag zich verplicht om de officiële voorstelling uit te stellen omwille van een tekort aan chips om hem te assembleren. Maar eindelijk is hij er, de Grecale!

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 22 maart 2022
  • Lancering
  • 5.526 weergaven

Dit is de nieuwste in het gamma van het merk met de drietand: de Maserati Grecale! Zijn naam deelt hij met een mediterraanse wind, en hij moet een nieuwe wind doen waaien bij het Italiaanse merk. Hij moet immers de verkoop van de autobouwer opkrikken en de eerste elektrische SUV van Maserati worden! Net als de Porsche Macan, zijn rechtstreekse concurrent.

Sobere look

Met zijn lengte van 4,846 meter flirt hij met de grenzen van zijn segment. Hoewel zijn look niet revolutionair, is zijn uiterlijk toch elegant. Aan de achterkant herinneren de boemerangvormig lichten volgens Maserati aan de 3200 GT. Maar ons doet hij eerder denken aan een mini-Levante. De wielbasis is 2,9 m lang! Dit moet plaats maken voor de batterij van de elektrische versie, maar ook de interieurruimte.





Welkom in de toekomst! 

Terwijl het koetswerk niet revolutionair is, maakt het interieur een ongelooflijke technologische sprong vooruit. Alles is nieuw! Behalve misschien de klok op het dashboard, maar zelfs die is digitaal geworden. Er zijn niet één, niet twee, maar drie schermen! De klok niet meegerekend... De tellers zijn digitaal, het centrale scherm is 12,3 duim groot en daaronder zit een derde scherm van 8,8 duim dat o.a. de airconditioning regelt.

Bewoond door Nettuno 

Bij de lancering zal de Grecale verkrijgbaar zijn in drie uitrustingsniveaus: GT, Modena en Trofeo. De eerste twee krijgen de viercilinder hybride van de Levante en de Ghibli. Hij ontwikkelt 300 pk in de GT en 330 pk in de Modena. Daarmee sprint hij naar 100 km/u in respectievelijk 5.6 en 5.3 seconden. De Trofeo-versie krijgt een afgeleide van de Nettuno 3.0 V6 uit de MC20! Deze motor levert 530 pk en 620 Nm koppel. Daarmee kan de Grecale in 3,8 seconden de 100 km/u bereiken en is hij tot 285 km/u snel! Genoeg om zelfs de Macan GTS naar de kroon te steken...

En dat is nog niet alles! 

Binnen een jaar zal de Grecale ook als 100% elektrische versie verkrijgbaar zijn, Folgore genaamd! Hij moet worden voorzien van een immense 105 kWh batterij en een 400V architectuur bieden. Vandaar de grote wielbasis... Meer informatie over de elektro-versie volgt binnenkort, net als de prijzen van de hele reeks.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Maserati? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Maserati-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

Ook Volkswagen gaat de Porsche 718 bouwen

De vraag naar de 718 Boxster en Cayman is zo hoog dat Porsche de productie zelf niet kan bijhouden.

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

Gelukkige verjaardag: de Alfa Romeo Giulia wordt 60!

De in 1962 geïntroduceerde Giulia is één van de meest herkenbare modellen uit de geschiedenis van het merk.

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Video: deze bijzonder speciale Rolls-Royce Phantom telt 6 wielen!

Een gekke creatie waarvan er wereldwijd maar één bestaat!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

DS 7: een nieuw, sportiever gezicht!

De Franse premium SUV krijgt een nieuwe kleedje en maakt van de gelegenheid gebruik om een derde plug-in hybride aandrijving aan te bieden met een vermogen van 360 pk!

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km