Visueel is er geen verwarring
mogelijk tussen de A 35 en A 45: de nieuwe telg krijgt het AMG-radiatorrooster
met verticale lamellen van de grotere AMG-modellen, en een op zijn zachtst
gezegd uit de kluiten gewassen spoilerkit. Achteraan krijgen de A 45 S en CLA
45 S grotere uitlaatpijpen.
Het koetswerk werd op enkele plaatsen
verstevigd voor meer controle en stuurprecisie, en het chassis werd uiteraard
ook stevig onder handen genomen. De AMG-ingenieurs monteerden een volledig
nieuwe ophanging (optioneel adaptief), 18-duimsvelgen en stevige remmen. De
velgen en remschijven zijn een maatje groter in de S-versies.
De A 45 en CLA 45 zijn standaard
voorzien van 4Matic-vierwielaandrijving, die het vermogen niet alleen verdeelt
tussen de voor- en achterwielen, maar via een differentieel met
meerplatenkoppeling ook tussen het linker- en rechterachterwiel. De A 45 S en
CLA 45 S krijgen er nog een Drift-modus bij, die in een optioneel AMG Dynamic
Plus-pakket zit op de basismodellen.
Die basismodellen, de A 45 en CLA
45, hoeven qua prestaties amper onder te doen voor de S-modellen: zij halen 387
pk en 480 Nm uit hun 2.0 viercilinder turbobenzine, waardoor ze respectievelijk
in 4,0 en 4,1 seconden naar 100 km/u sprinten. Hun topsnelheid is begrensd op
250 km/u, maar kan optioneel worden verhoogd naar 270 km/u.
Dat is standaard de topsnelheid
van de A 45 S en CLA 45 S, die 421 pk en 500 Nm uit hun 2.0 viercilinder puren.
Daardoor sprinten ze naar 100 km/u in respectievelijk 3,9 en 4,0 seconden. Alle
motoren zijn gekoppeld aan een versnellingsbak met dubbele koppeling en acht
verzetten.