Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Luxewagens zijn ideale kandidaten voor elektrische aandrijving. Mercedes heeft alles op alles gezet om zijn elektrische vlaggenschip EQS zo luxueus en technologisch mogelijk te maken.
De EQS is niet gewoon een elektrische S-Klasse, want hij staat op een specifiek platform. Dat zie je onmiddellijk aan zijn algemene vormen: een korte motorkap en koffer samen met een gigantisch interieur. Alles staat in het teken van de luchtweerstand, want met zijn Cx van 0,20 is hij de meest gestroomlijnde auto ter wereld. En hoe kan je naast die immense koplampen kijken die de hele breedte van de wagen innemen?
Wanneer de bestuurder naar de auto stapt, gaat de deur automatisch open zonder dat je die moet aanraken. Wanneer je zit volstaat een handgebaar om ze weer te sluiten. Vervolgens ontdek je het indrukwekkende Hyperscreen-scherm, het grootste ooit in een auto. Zin om ergens naartoe te gaan? Het navigatiesysteem houdt met alles rekening: oplaadpunten, reliëf van de weg en zelfs het weer. De EQS heeft een autonome rijfunctie van niveau 3: je kan op de snelweg of in files de handen van het stuur nemen. Om al die technologie te laten werken heeft de EQS 8 processoren en 24 Gb aan RAM.
Voorlopig zijn twee versies beschikbaar. De 450 + is de ‘instapper’, met 333 pk en 568 Nm aan koppel. Hij drijft enkel de achterwielen aan, haalt 100 km/u in 6,2 seconden en haalt een topsnelheid van 210 km/u. De dikkere 580 4Matic ontwikkelt 523 pk, 855 Nm aan koppel en drijft de vier wielen aan. Hij sprint naar 100 km/u in 4,3 seconden en houdt het eveneens bij 210 km/u voor bekeken.
In beide gevallen is de batterij 108 kWh groot, voldoende voor 770 kilometer rijbereik. Dankzij de oplaadmogelijkheid van 200 kW recupereert de EQS 300 kilometer rijbereik in slechts 15 minuten. Er staat trouwens nog een derde versie met meer dan 750 pk op het programma. De prijs en beschikbaarheid voor de Belgische markt zijn voorlopig nog niet gekend.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...