Mercedes heeft de sluier gelicht van de tweede
generatie van de kleinste SUV in zijn catalogus. Om zijn offroadlook te
versterken heeft Mercedes het plafond van zijn nieuwe GLA gevoelig verhoogd.
Dat zit 10 centimeter hoger dan in zijn voorganger, ondanks een iets kleinere
totale lengte (-1,5 centimeter). De bodemvrijheid groeit met 0,9 centimeter tot
14,3 centimeter. Toch blijft deze nieuwe, meer ‘verticale’ stijl vrij
gestroomlijnd, met een Cx van 0,28.
Verschuifbare achterbank
Ondanks zijn iets kleinere formaat verzorgt
deze GLA zijn binnenruimte. De beenruimte achterin gaat er gevoelig op vooruit
(+ 11,6 centimeter). De achterbank kan trouwens verschuiven over een afstand
van 14 centimeter om indien nodig de verhouding leefruimte-koffer aan te passen
indien nodig. Die laatste slikt 435 liter, 14 liter meer dan zijn voorganger.
MBUX
Uiteraard neemt deze GLA het dashboard met
twee XXL-schermen over dat zo kenmerkend is voor de andere recente modellen van
de compacte familie van Mercedes. Het infotainmentsysteem MBUX maakt ook deel
uit van de standaarduitrusting. Maar je moet uiteraard nog in de buidel tasten
wil je alle high-enduitrusting krijgen die Mercedes tegenwoordig aanbiedt in
zijn GLA.
Plug-inhybride op komst
Binnenkort krijgen we details over de talrijke
verkrijgbare benzine- en dieselmotoren. We weten ook dat er een plug-inhybride
variant komt. In afwachting daarvan laat Mercedes alvast weten dat de
basismotor van de GLA (de 200) wordt aangedreven door de 163 pk sterke
1.33-turbobenzinemotor die samen met Renault is ontwikkeld. Tegelijk weten we
ook dat er een sportieve GLA 35 AMG 4Matic (2.0-turbo met 306 pk) en
vierwielaandrijving beschikbaar zal zijn van bij zijn lancering.
De eerste publieke vertoning van de nieuwe GLA
is geprogrammeerd voor het autosalon van Brussel. Zijn officiële lancering
volgt dan in de lente van 2020.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?