Officieel: Mercedes Vision EQXX, elektrisch manifest

Mercedes wil het rijbereik en de elektrische efficiëntie naar een hoger niveau tillen met de Vision EQXX. Anders gezegd: een rijbereik van meer dan 1.000 km halen… maar zonder daarvoor een beroep te moeten doen op een zware batterij!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 januari 2022
  • Elektrisch
  • 9.093 weergaven

Mercedes heeft zijn langverwachte technologische manifest onthuld: het Vision EQXX prototype. De uitdaging die de ingenieurs voorgeschoteld kregen, werd gehaald: dit prototype kan “meer dan 1.000 km” afleggen tussen twee laadbeurten, dankzij een recordverbruik van “minder dan 10kWh/100 km”. 

Zoals we konden verwachten voor een auto die ontworpen werd om efficiëntierecords te kloppen, is dit prototype voorzien van een koetswerk dat de lucht doorklieft. Op de snelweg kost het elektrische voertuigen over het algemeen een derde van hun batterijcapaciteit gewoon om zich een weg te banen door de luchtstroom, zegt Mercedes. Met een Cx-waarde van amper 0,17 toont de Vision EQXX zich als referentie op dit vlak.

30% lichter

Een andere vlak waarop hard gewerkt werd om de efficiëntie te verhogen: het gewicht. Naast het beperken van het gewicht van het voertuig zelf, hebben de ingenieurs in dit geval ook geprobeerd om records te breken op het vlak van batterij-efficiëntie. Het batterijpakket van de Vision EQXX biedt daarbij zo’n 100 kWh aan bruikbare energie, net als in de EQS, maar dan met een 50% kleiner volume en 30% minder gewicht dan het pakket in de EQS. De energiedensiteit die hier gehaald wordt, is 400 Wh/l, een record! Mercedes benadrukt dat de 100 kWh batterij ook zou passen in een elektrisch model met compacte afmetingen. 

Ondanks de 100 kWh batterij en de ruime buitenafmetingen, weegt dit prototype Vision EQXX trouwens maar 1.750 kg. Hij heeft dus ook genoeg aan een elektromotor met “amper” 150 kW (204 pk). 

Elk detail telt...

Om dit efficiëntierecord te bereiken, heeft Mercedes ook op een aantal vlakken gewerkt om het verbruik over de hele lijn te doen dalen: een geperfectioneerd thermisch management, de systeemspanning verhoogd tot meer dan 900 volt, maximale benutting van zonne-energie via fotovoltaïsche panelen, enz.

De efficiëntie van het Vision EQXX prototype stijgt daarmee tot een recordhoogte: 95% van de energie die uit de batterij wordt gehaald, bereikt de wielen. Ter vergelijking: het rendement van de beste voertuigen met verbrandingsmotor is nauwelijks 30%...


Eén keer laden per maand!

Hiermee zou de Vision EQXX met één enkele lading van Berlijn naar Parijs, van New York naar Cincinnati, of van Peking naar Nanjing kunnen reizen. Op basis van de gemiddelde afstanden die jaarlijks gereden worden, zou een bestuurder in de VS of China de Vision EQXX maar twee keer per maand volledig moeten opladen... en in Europa zelfs maar één keer per maand! Wat als dat nu eens de nieuwe luxe is in autoland? 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Honda hint naar volgende CR-V

Honda hint naar volgende CR-V

En begint met een reeks afbeeldingen van de eerste plug-inhybride van het merk.

Maserati MC20 Cielo, de dakloze Nettuno!

Maserati MC20 Cielo, de dakloze Nettuno!

Het dak van de MC20 gaat er in 12 seconden af om volop te kunnen genieten van de melodie van de 630 pk sterke Nettuno V6!

VIDEO – Suzuki Vision Gran Turismo: bloedmooi en 432 pk sterk!

VIDEO – Suzuki Vision Gran Turismo: bloedmooi en 432 pk sterk!

En je kan er zelf mee rijden! Virtueel welteverstaan, in de 1.15-update van Gran Turismo 7.

Aanbevolen tests voor jou

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

Test: Fiat Tipo & 500X hybride, zijn ze echt de moeite waard?

De twee meest familiale auto’s van de Italiaanse autobouwer krijgen een hybride aandrijving. Blijkt dat we die motorisatie nog niet zo lang geleden al konden ontdekken! Maar biedt hij echt een voordeel onder de motorkap van de Tipo en de 500X?

3,2 /5 Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Test: MG MG5, de elektrische break zonder kapsones

Lijken blitse elektrische SUV’s je wat te veel van het goede en te duur? Met deze eerste ‘rationele en betaalbare’ elektrische break zou MG je dan wel eens kunnen verleiden!

3,8 /5 Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Korte test: Peugeot 308 SW, nog steeds top?

Na een eerste kennismaking in het Zuiden van Frankrijk zitten we opnieuw aan het stuur van de Peugeot 308. Dit keer gaat het om een break die voorzien is van een 130 pk sterke diesel. Zal de Française ook in deze configuratie indruk op ons kunnen maken?

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y: andere wapens, maar een spannende strijd!

De Duitser strijdt niet met dezelfde wapens als de gezins-SUV van de Amerikaanse elektro-specialist. Maar mag hij toch hopen op een overwinning?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

Tesla Superchargers beschikbaar voor iedereen, ook in België!

België, Oostenrijk, Spanje, het Verenigd Koninkrijk en Zweden openen ook een aantal van hun Superchargers voor alle elektrische voertuigen!

De 5 minst dure, meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

De 5 minst dure, meteen beschikbare Tesla’s op VROOM.be

Zin om meteen een Tesla te kopen zonder je bankrekening te ruïneren? Deze 5 exemplaren van de Model S zijn meteen beschikbaar voor minder dan de kost van een Model 3!

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Zoveel kost de Volkswagen ID.Buzz

Het is ondertussen twee maanden geleden dat Volkswagen het doek haalde van de elektrische reïncarnatie van zijn legendarische bus. En we kennen eindelijk de prijzen!

Ford test ‘geofencing’ voor snelheidsbeperkingen

Ford test ‘geofencing’ voor snelheidsbeperkingen

Het systeem zorgt ervoor dat auto’s zich in bepaalde zones automatisch aan de maximumsnelheid houden.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 21.999
2018
54.490 km
€ 11.200
2014
101.631 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km