Officieel: Mercedes Vision EQXX, elektrisch manifest

Mercedes wil het rijbereik en de elektrische efficiëntie naar een hoger niveau tillen met de Vision EQXX. Anders gezegd: een rijbereik van meer dan 1.000 km halen… maar zonder daarvoor een beroep te moeten doen op een zware batterij!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 04 januari 2022
  • Elektrisch

Mercedes heeft zijn langverwachte technologische manifest onthuld: het Vision EQXX prototype. De uitdaging die de ingenieurs voorgeschoteld kregen, werd gehaald: dit prototype kan “meer dan 1.000 km” afleggen tussen twee laadbeurten, dankzij een recordverbruik van “minder dan 10kWh/100 km”. 

Zoals we konden verwachten voor een auto die ontworpen werd om efficiëntierecords te kloppen, is dit prototype voorzien van een koetswerk dat de lucht doorklieft. Op de snelweg kost het elektrische voertuigen over het algemeen een derde van hun batterijcapaciteit gewoon om zich een weg te banen door de luchtstroom, zegt Mercedes. Met een Cx-waarde van amper 0,17 toont de Vision EQXX zich als referentie op dit vlak.

30% lichter

Een andere vlak waarop hard gewerkt werd om de efficiëntie te verhogen: het gewicht. Naast het beperken van het gewicht van het voertuig zelf, hebben de ingenieurs in dit geval ook geprobeerd om records te breken op het vlak van batterij-efficiëntie. Het batterijpakket van de Vision EQXX biedt daarbij zo’n 100 kWh aan bruikbare energie, net als in de EQS, maar dan met een 50% kleiner volume en 30% minder gewicht dan het pakket in de EQS. De energiedensiteit die hier gehaald wordt, is 400 Wh/l, een record! Mercedes benadrukt dat de 100 kWh batterij ook zou passen in een elektrisch model met compacte afmetingen. 

Ondanks de 100 kWh batterij en de ruime buitenafmetingen, weegt dit prototype Vision EQXX trouwens maar 1.750 kg. Hij heeft dus ook genoeg aan een elektromotor met “amper” 150 kW (204 pk). 

Elk detail telt...

Om dit efficiëntierecord te bereiken, heeft Mercedes ook op een aantal vlakken gewerkt om het verbruik over de hele lijn te doen dalen: een geperfectioneerd thermisch management, de systeemspanning verhoogd tot meer dan 900 volt, maximale benutting van zonne-energie via fotovoltaïsche panelen, enz.

De efficiëntie van het Vision EQXX prototype stijgt daarmee tot een recordhoogte: 95% van de energie die uit de batterij wordt gehaald, bereikt de wielen. Ter vergelijking: het rendement van de beste voertuigen met verbrandingsmotor is nauwelijks 30%...


Eén keer laden per maand!

Hiermee zou de Vision EQXX met één enkele lading van Berlijn naar Parijs, van New York naar Cincinnati, of van Peking naar Nanjing kunnen reizen. Op basis van de gemiddelde afstanden die jaarlijks gereden worden, zou een bestuurder in de VS of China de Vision EQXX maar twee keer per maand volledig moeten opladen... en in Europa zelfs maar één keer per maand! Wat als dat nu eens de nieuwe luxe is in autoland? 


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km