Peugeot
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.
Mercedes wil het rijbereik en de elektrische efficiëntie naar een hoger niveau tillen met de Vision EQXX. Anders gezegd: een rijbereik van meer dan 1.000 km halen… maar zonder daarvoor een beroep te moeten doen op een zware batterij!
Mercedes heeft zijn langverwachte technologische manifest onthuld: het Vision EQXX prototype. De uitdaging die de ingenieurs voorgeschoteld kregen, werd gehaald: dit prototype kan “meer dan 1.000 km” afleggen tussen twee laadbeurten, dankzij een recordverbruik van “minder dan 10kWh/100 km”.
Zoals we konden verwachten voor een auto die ontworpen werd om efficiëntierecords te kloppen, is dit prototype voorzien van een koetswerk dat de lucht doorklieft. Op de snelweg kost het elektrische voertuigen over het algemeen een derde van hun batterijcapaciteit gewoon om zich een weg te banen door de luchtstroom, zegt Mercedes. Met een Cx-waarde van amper 0,17 toont de Vision EQXX zich als referentie op dit vlak.
Een andere vlak waarop hard gewerkt werd om de efficiëntie te verhogen: het gewicht. Naast het beperken van het gewicht van het voertuig zelf, hebben de ingenieurs in dit geval ook geprobeerd om records te breken op het vlak van batterij-efficiëntie. Het batterijpakket van de Vision EQXX biedt daarbij zo’n 100 kWh aan bruikbare energie, net als in de EQS, maar dan met een 50% kleiner volume en 30% minder gewicht dan het pakket in de EQS. De energiedensiteit die hier gehaald wordt, is 400 Wh/l, een record! Mercedes benadrukt dat de 100 kWh batterij ook zou passen in een elektrisch model met compacte afmetingen.
Ondanks de 100 kWh batterij en de ruime buitenafmetingen, weegt dit prototype Vision EQXX trouwens maar 1.750 kg. Hij heeft dus ook genoeg aan een elektromotor met “amper” 150 kW (204 pk).
Om dit efficiëntierecord te bereiken, heeft Mercedes ook op een aantal vlakken gewerkt om het verbruik over de hele lijn te doen dalen: een geperfectioneerd thermisch management, de systeemspanning verhoogd tot meer dan 900 volt, maximale benutting van zonne-energie via fotovoltaïsche panelen, enz.
De efficiëntie van het Vision EQXX prototype stijgt daarmee tot een recordhoogte: 95% van de energie die uit de batterij wordt gehaald, bereikt de wielen. Ter vergelijking: het rendement van de beste voertuigen met verbrandingsmotor is nauwelijks 30%...
![]() | ![]() |
Hiermee zou de Vision EQXX met één enkele lading van Berlijn naar Parijs, van New York naar Cincinnati, of van Peking naar Nanjing kunnen reizen. Op basis van de gemiddelde afstanden die jaarlijks gereden worden, zou een bestuurder in de VS of China de Vision EQXX maar twee keer per maand volledig moeten opladen... en in Europa zelfs maar één keer per maand! Wat als dat nu eens de nieuwe luxe is in autoland?
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een Zwitserse Peugeot-dealer heeft de 208 uitgebracht die we allemaal willen: de 208 Rallye, als eerbetoon aan de 205 en 106 Rallye van weleer. Alleen ontbreekt er nog een stap of twee.
De snelladers van Lotus halen een laadvermogen tot 450 kW!
Tijdens de Keshinki, de jaarlijkse bijeenkomst die het Autosalon van Brussel vervangt, heeft Toyota een verleidelijke conceptcar onthuld in de vorm van een volledig elektrische compacte SUV.
De eerste Cybertrucks zijn eindelijk van de band gerold in de Gigafactory in Texas en aan klanten overhandigd! Een elektrische pick-up die veel van de beloften van 4 jaar geleden nakomt, maar niet allemaal...