Officieel: Range Rover, tussen traditioneel en modern

Zonder de fundamenten van zijn bloedlijn te vergeten moderniseert de nieuwe Range Rover op elk front. Er komt zelfs een puur elektrische versie… en een filter om je te wapenen tegen SARS-CoV-2.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 oktober 2021
  • Lancering
  • 5.931 weergaven

Na meer dan 50 jaar de planeet te verkennen vernieuwt de Ranger Rover volledig. Uiterlijk behoudt de nieuwkomer de algemene uitstraling en proporties van zijn voorgangers. Toch duiken een paar moderne toetsen op, zoals de inklappende deurklinken. Dat detail helpt de mastodont om wat gladder te worden en zijn luchtweerstandscoëfficiënt te verbeteren. Met een Cx van 0,30 wordt hij de meest gestroomlijnde Land Rover ooit.

Schip

Het front en profiel van de nieuwe Range Rover blijven vrij klassiek, maar zijn kont wordt duidelijk origineler. De nieuwe Range Rover kiest namelijk voor “de achterkant van een schip”.

Op praktisch vlak blijft de kofferklep in twee delen. In het onderste luik kan je zelfs twee zitjes bestellen via de Event Suite, zodat je op aangename manier kan ontspannen in de open lucht.

4, 5 of 7 plaatsen

De nieuwe Range Rover staat op het nieuwe MLA-Flexplatform van Jaguar Land Rover en blijft verkrijgbaar in twee lengtes. De variant met korte wielbasis heeft vijf stoelen, de lange kan twee extra stoeltjes krijgen om tot 7 passagiers te vervoeren.

Vanaf 2022 biedt het departement Special Vehicle Operations een nog meer luxueuze Range Rover SV aan. Die kan onder meer worden uitgerust met een SV Signature-interieurindeling met vier plaatsen.

Haven van rust

Deze vijfde generatie van de Range Rover onderscheidt zich van zijn voorgangers door een alternatief te bieden voor het traditionele leder, met een “hoogkwalitatief” textiel dat de stof Ultrafabrics combineert met het wolmengsel Kvadrat. Het luchtzuiveringssysteem Cabin Air Purification Pro werkt heel scherpzinnig en vermindert geurtjes, bacteriën en allergenen, en zelfs het SARS-CoV-2-virus.

Deze haven van rust zou ook bijzonder stil moeten zijn door het gebruik van actieve lawaaionderdrukking via de 35 luidsprekers.

2x13 duim

De Range Rover meet zich op zijn beurt de infotainmenttechnologie Pivo Pro aan van Land Rover. Die wordt hier uitgerold over twee grote schermen: een zwevend gebogen scherm van 13,1 duim in het midden en een van 13,3 duim voor de ogen van de bestuurder.

De nieuwe Range Rover komt verder ook met allerlei technologische innovaties. Zo kunnen de deuren elektrisch worden bediend (eventueel van op afstand via smartphone) om “onder alle omstandigheden op elegante wijze te kunnen in- en uitstappen”. Uiteraard let een systeem met sensoren erop dat de deurbewegingen niet door een obstakel worden gehinderd.

Vierwielsturing

Op technisch vlak innoveert de nieuwe Range Rover door uit te pakken met vierwielsturing. Dankzij de stuurbeweging van de achterwielen belooft hij een draaicirkel van 11 meter en meer stabiliteit in snelle bochten. Hij is ook de eerste Land Rover die wordt uitgerust met Dynamic Respons Pro, een elektronische rolcontrole die werkt onder 48 volt – wat efficiënter en sneller is dan een klassiek hydraulisch systeem.

De luchtveren zijn bovendien uitgerust met een preventieve functie, die de gegevens van de eHorizon-navigatie gebruiken om te anticiperen op het wegprofiel.

6, 8 of… 0 cilinders

De Range Rover maakt gebruik van het MLA-Flexplatform om zich uit te rusten met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Onder de motorkap vinden we benzinemotoren (P400) en diesels (D250, D300 en D350) met zes cilinders en een microhybridisering van 48V. De topversie P530 heeft een biturbo-V8.

Vanaf 2022 komen daar plug-inhybride versies bij: de P440e en de P510e. Die combineren een benzinezescilinder met een elektromotor van 105 kW en een forse batterij van 38,2 kWh. Daarmee kunnen ze een elektrisch rijbereik beloven van meer dan 100 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 30 g/km.

Er komt trouwens ook een puur elektrische variant van deze nieuwe Range Rover. Daar moet je echter wel nog tot 2024 op wachten.

123.800 euro

Voor de liefhebbers: de nieuwe Range Rover kan vanaf nu worden besteld. Reken op minstens 123.800 euro op de Belgische markt.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Range Rover ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Range Rover zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen Amarok: aflossing van de wacht op komst

Volkswagen heeft enkele schetsen vrijgegeven van zijn pick-up, die volgend jaar verwacht wordt. De Duitse neef van de nieuwe Ford Ranger.

Tesla kopieert de concurrentie

Tesla kopieert de concurrentie

Dat zijn we niet gewoon van het merk, dat doorgaans out-of-the-box durft te denken.

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Scoop: de toekomstige Renault Austral is al betrapt

Dankzij onze spionnen krijgen we al een duidelijker voorsmaakje van de vervanger die Renault voorziet voor zijn Kadjar SUV.  

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Euro NCAP: “catastrofaal” resultaat voor de elektrische modellen van Renault / Dacia

Donderslag bij heldere hemel tijdens de bekendmaking van de nieuwe Euro NCAP-resultaten: naast een hoop maximumscores van 5 sterren, krijgt de Dacia Spring slechts één ster op zijn rapport… en de Renault Zoé zelfs nul! Hoe valt dat te verklaren?

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Renault Kangoo vs VW Caddy: grote gezinsvrienden

Bij hun generatiewissel zijn de Renault Kangoo en Volkswagen Caddy onbetwistbaar hogerop geklommen. Zodanig zelfs dat ze hun oorsprong als werkpaard doen vergeten en een steeds ruimer en meer moduleerbaar interieur bieden. Maar wat moet dat dan kosten?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

Zoveel betaal je voor een Dacia Jogger, de betaalbare zevenzitter

De nieuwe Jogger wordt bij ons op 24 december op de markt gebracht en staat vanaf maart 2022 bij de dealers. Maar hoeveel kost deze nieuwe gezinsgerichte cross-over van Dacia?

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

Een van de drie Bugatti's EB 112 is te koop!

De Duitse specialist Schaltkulisse heeft zijn aanbod net uitgebreid met een bijzonder zeldzame EB 112. Amper 3 exemplaren werden van deze vierdeurs Bugatti gebouwd!

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

Zoveel kost de Kia Sportage van de vijfde generatie, op maat gemaakt voor Europa

De populaire SUV Kia Sportage is voor het eerst verkrijgbaar in een specifieke versie voor de Europese markt. Hij biedt voortaan een breed gamma van geëlektrificeerde aandrijflijnen. Maar tegen welke prijs?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.534
2021

Diesel, Manueel

€ 23.450
2021

Benzine, Automaat

€ 30.947
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.198
10 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 18.499
2014
75.000 km

Diesel, Automaat

€ 15.250
2017
90.731 km

Benzine, Manueel

€ 29.495
2021
12.901 km

Diesel, Automaat

€ 24.750
2019
54.619 km