Officieel: Range Rover, tussen traditioneel en modern

Zonder de fundamenten van zijn bloedlijn te vergeten moderniseert de nieuwe Range Rover op elk front. Er komt zelfs een puur elektrische versie… en een filter om je te wapenen tegen SARS-CoV-2.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 27 oktober 2021
  • Lancering
  • 7.727 weergaven

Na meer dan 50 jaar de planeet te verkennen vernieuwt de Ranger Rover volledig. Uiterlijk behoudt de nieuwkomer de algemene uitstraling en proporties van zijn voorgangers. Toch duiken een paar moderne toetsen op, zoals de inklappende deurklinken. Dat detail helpt de mastodont om wat gladder te worden en zijn luchtweerstandscoëfficiënt te verbeteren. Met een Cx van 0,30 wordt hij de meest gestroomlijnde Land Rover ooit.

Schip

Het front en profiel van de nieuwe Range Rover blijven vrij klassiek, maar zijn kont wordt duidelijk origineler. De nieuwe Range Rover kiest namelijk voor “de achterkant van een schip”.

Op praktisch vlak blijft de kofferklep in twee delen. In het onderste luik kan je zelfs twee zitjes bestellen via de Event Suite, zodat je op aangename manier kan ontspannen in de open lucht.

4, 5 of 7 plaatsen

De nieuwe Range Rover staat op het nieuwe MLA-Flexplatform van Jaguar Land Rover en blijft verkrijgbaar in twee lengtes. De variant met korte wielbasis heeft vijf stoelen, de lange kan twee extra stoeltjes krijgen om tot 7 passagiers te vervoeren.

Vanaf 2022 biedt het departement Special Vehicle Operations een nog meer luxueuze Range Rover SV aan. Die kan onder meer worden uitgerust met een SV Signature-interieurindeling met vier plaatsen.

Haven van rust

Deze vijfde generatie van de Range Rover onderscheidt zich van zijn voorgangers door een alternatief te bieden voor het traditionele leder, met een “hoogkwalitatief” textiel dat de stof Ultrafabrics combineert met het wolmengsel Kvadrat. Het luchtzuiveringssysteem Cabin Air Purification Pro werkt heel scherpzinnig en vermindert geurtjes, bacteriën en allergenen, en zelfs het SARS-CoV-2-virus.

Deze haven van rust zou ook bijzonder stil moeten zijn door het gebruik van actieve lawaaionderdrukking via de 35 luidsprekers.

2x13 duim

De Range Rover meet zich op zijn beurt de infotainmenttechnologie Pivo Pro aan van Land Rover. Die wordt hier uitgerold over twee grote schermen: een zwevend gebogen scherm van 13,1 duim in het midden en een van 13,3 duim voor de ogen van de bestuurder.

De nieuwe Range Rover komt verder ook met allerlei technologische innovaties. Zo kunnen de deuren elektrisch worden bediend (eventueel van op afstand via smartphone) om “onder alle omstandigheden op elegante wijze te kunnen in- en uitstappen”. Uiteraard let een systeem met sensoren erop dat de deurbewegingen niet door een obstakel worden gehinderd.

Vierwielsturing

Op technisch vlak innoveert de nieuwe Range Rover door uit te pakken met vierwielsturing. Dankzij de stuurbeweging van de achterwielen belooft hij een draaicirkel van 11 meter en meer stabiliteit in snelle bochten. Hij is ook de eerste Land Rover die wordt uitgerust met Dynamic Respons Pro, een elektronische rolcontrole die werkt onder 48 volt – wat efficiënter en sneller is dan een klassiek hydraulisch systeem.

De luchtveren zijn bovendien uitgerust met een preventieve functie, die de gegevens van de eHorizon-navigatie gebruiken om te anticiperen op het wegprofiel.

6, 8 of… 0 cilinders

De Range Rover maakt gebruik van het MLA-Flexplatform om zich uit te rusten met geëlektrificeerde aandrijflijnen. Onder de motorkap vinden we benzinemotoren (P400) en diesels (D250, D300 en D350) met zes cilinders en een microhybridisering van 48V. De topversie P530 heeft een biturbo-V8.

Vanaf 2022 komen daar plug-inhybride versies bij: de P440e en de P510e. Die combineren een benzinezescilinder met een elektromotor van 105 kW en een forse batterij van 38,2 kWh. Daarmee kunnen ze een elektrisch rijbereik beloven van meer dan 100 kilometer en een CO2-uitstoot van minder dan 30 g/km.

Er komt trouwens ook een puur elektrische variant van deze nieuwe Range Rover. Daar moet je echter wel nog tot 2024 op wachten.

123.800 euro

Voor de liefhebbers: de nieuwe Range Rover kan vanaf nu worden besteld. Reken op minstens 123.800 euro op de Belgische markt.


Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Range Rover ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Range Rover zoekertjes nu hier:


Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

Ai… een Franse Gendarme crasht een gloednieuwe Alpine!

De eerste sinds de levering van de bolides in de lente.

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Reportage: 1.200 km aan het stuur van de Aiways U5

Misschien heb je al een idee van de eindbestemming van onze reis. Maar nu hebben we het traject nog wat aangepast!

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Dit is de Porsche Cayenne cabrio die er nooit kwam

Het nooit eerder getoonde studiemodel is niet moeders mooiste, dus misschien niet zo erg dat er geen productievervolg kwam.

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

Zijn de ambities van Tesla overdreven?

De Amerikaanse autobouwer wil tegen het einde van het jaar 2 miljoen voertuigen assembleren, dat de Model Y de meest verkochte auto ter wereld wordt en nog meer!

Aanbevolen tests voor jou

3,7 /5 Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Test: Ford Mustang California Special, de ‘American Dream’!

Wat is er beter dan een Mustang V8 Convertible om je eigen ‘American Dream’ te beleven? Zeker als je kiest voor het nieuwe California Special-pack dat doet dromen van de Amerikaanse Westkust?

3,6 /5 Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

Test: Volvo XC40 Recharge, redelijkheid op alle vlakken

De Volvo XC40 was in 2021 jaar het tweede meest verkochte model in België en ook de populairste auto in Vlaanderen, Brussel en bij de professionele gebruikers. Met de lancering van een betaalbaardere ‘Single Motor’ 100% elektrische uitvoering zal zijn populariteit in dat laatste segment alleen maar toenemen.

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

BMW iX3 vs Volvo C40 Recharge: populaire maar niet echt volks geprijsde stekker-SUV’s

Moet je volgende bedrijfswagen elektrisch zijn en hou je van SUV’s? Dan zouden de BMW iX3 en de Volvo C40 Recharge wel eens deel kunnen uitmaken van je selectie. Maar welke kies je?

3,8 /5 Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

Test: Nissan Ariya, modern elektrisch comfort

VROOM.be kon een tijd geleden al rijden met de Ariya op een afgesloten circuit, maar nu gaan we ermee de openbare weg op. Worden de eerste indrukken bevestigd?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Ford Escort RS Turbo van prinses Diana is te koop!

De Britse prinses reed er bijna 3 jaar mee en het model heeft vandaag amper meer dan 40.000 km op de teller

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Deze bureaustoel werd ontworpen door Mercedes-AMG

Een rivaal voor het "The Rival Rig" concept dat BMW ontwikkelde.

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

Zoveel kosten de Plaid-modellen van Tesla

De meest explosieve uitvoering van de Model S en X vinden eindelijk hun weg naar ons land. Maar hoeveel moet je neertellen om te kunnen genieten van hun 1.020 pk?

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Green Zone: wanneer de hybrides van Kia elektrisch worden

Kia maakte van de vernieuwing van zijn Niro gebruik om de hybride versies te voorzien van een praktische ‘green zone’ functie. Maar wat is dat precies?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Hybride - Benzine, Automaat

€ 67.900
2020
28.030 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km