
Zeven jaar na zijn lancering moet
de elektrische stadsauto van Renault heel wat concurrenten trotseren, zoals de Peugeot
e-208 en Opel
Corsa-e. Technisch wijzigt hij dus stevig, stilistisch lijkt het eerder op
een facelift dan op een generatiewissel. Zeker omdat de Zoé dezelfde afmetingen
en kofferruimte behoudt. De motorkap wordt weliswaar hertekend, de nieuwe auto
doet de Fransman breder lijken en nieuwe led-koplampen zorgen voor een ander
accent. Renault biedt nu negen koetswerkkleuren voor de Zoé, waaronder drie
nieuwe.
Binnenin zijn de veranderingen
groter. De kwaliteit van de afwerking, aanvankelijk een punt van kritiek, lijkt
nu veel beter. Het dashboard werd volledig hertekend en krijgt een bekleding
die volgens Renault “zacht, soepel en kwalitatief” is. Een horizontale strook
neemt de aankleding van de zetels over.

Vanaf het basisniveau heeft de
nieuwe Zoé een digitaal instrumentenpaneel van 10 duim; het
infotainmenttouchscreen is 9,3 duim groot. Dat laatste geeft specifieke
informatie weer, zoals de beschikbaarheid van laadpalen in realtime. De
uitrusting gaat er ook op vooruit: zo noteren we een inductielader voor smartphones,
Apple CarPlay, parkeersensoren vooraan en achteraan, verkeersbordherkenning,
een dodehoekwaarschuwing, automatische grootlichten, rijstrookhulp en een
elektronische parkeerrem.

De prestaties krijgen ook een
boost. Een nieuwe elektromotor van 135 pk (R135) komt bovenop de motor van 110
pk (R110). Daardoor accelereert de Zoé naar 100 km/u in minder dan 10 seconden
en haalt hij een topsnelheid van 140 km/u. In 2012 verscheen de Zoé met een batterij
van 22 kWh, in 2016 kreeg hij er een van 41 kWh. Vandaag bedraagt de capaciteit
52 kWh, waardoor hij volgens de WLTP-cyclus 380 kilometer ver moet geraken. De
Peugeot e-208 haalt 340 kilometer, de Opel Corsa-e 330 kilometer, beide met een
batterij van 50 kWh.

De nieuwe Zoé krijgt tot slot een
extra laadpunt onder zijn logo vooraan. Naast de laadstekker type 2 die hij tot
nu toe had, komt er ook een laadstekker voor het Combo CCS-systeem, waarmee je
kunt snelladen tot 50 kW. Daardoor moet je 150 kilometer rijbereik kunnen
tanken in 30 minuten. Volledig opladen aan een thuislader van 7 kW zou 9 uur 25
moeten duren.

Wie in afwachting van de
lancering in november al interesse heeft in de nieuwe Renault Zoé, kan zich
registreren op deze
website.