Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
In zijn 22-jarige carrière is de Skoda Fabia steeds blijven groeien. Voor zijn vierde generatie kiest hij zelfs voor een forse groeischeut, want er komt liefst 11 centimeter bij in de lengte en 5 centimeter in de breedte. Met zijn 4,11 meter wordt hij in één klap een van de grootste modellen van zijn segment.
Omdat ook zijn wielbasis met bijna 10 centimeter (94 millimeter) is toegenomen, is er meer beenruimte voor de passagiers achterin. Ter illustratie: met 2.564 millimeter is zijn wielbasis zelfs groter dan die van de eerste Octavia (2.512 millimeter).
De Fabia gebruikt zijn nieuwe lengte ook om zijn koffer te vergroten. Die was met 330 liter al ruim in de vorige generatie, maar nu komt er in één klap nog eens 50 liter bij en past er liefst 380 liter in.
Het laadvolume met de achterbank neergeklapt groeit tot 1.190 liter. De moduleerbaarheid van de Fabia blijft zeer klassiek, al kan je wel als optie de rugleuning van de voorste passagiersstoel naar voren klappen om lange voorwerpen te vervoeren.
Zoals elke zichzelf respecterende Skoda verzorgt ook deze Fabia de praktische kant met een resem “Simply Clever”-details. De Tsjechen hebben er zo 43 in de Fabia verwerkt, waaronder de ondertussen gekende paraplu die in de voordeur is geïntegreerd en de ijskrabber die achter de tankklep verscholen zit.
De nieuwe stijl helpt de Fabia niet enkel om praktisch uit de hoek te komen en meer verleidelijke proporties aan te nemen, maar hij wordt er ook meer gestroomlijnd mee. Zijn luchtweerstandscoëfficiënt is namelijk afgenomen van 0,32 naar 0,28, wat een referentiewaarde is voor zijn segment.
De Fabia gebruikt zijn vernieuwing uiteraard ook om een digitale revolutie in te voeren. Zo kijkt de bestuurder op een digitaal instrumentenbord van 10,25 duim. Het centrale infotainmentscherm is tot 9,2 duim groot als je voor het duurste infotainmentsysteem Amundsen kiest. En uiteraard zijn ook alle vandaag zo hippe geconnecteerde diensten van de partij.
Dankzij een nieuw platform (MQB-A0) dat hij van zijn neef VW Polo leent kan de Fabia verder eindelijk gebruik maken van de jongste elektronische rijhulpmiddelen. Zo is er het Travel Assist voor geautomatiseerd rijden. Bovendien kan deze vierde Fabia worden uitgerust met tot 9 airbags, met als optie knieairbags.
Onder de motorkap keert de Fabia uiteraard niet terug naar de dieselmotoren die door zijn voorganger al waren opgegeven. Maar hij kiest vreemd genoeg ook nog niet voor microhybrides. Skoda kondigt enkel conventionele benzinemotoren aan.
Klanten hebben de keuze tussen de atmosferische 1.0 MPI-driecilinders van 65 of 80 pk of de drukgevoede EVO TSI van 95 or 110 pk. De krachtigste Fabia wordt aangedreven door een 1.5 TSI EVO met 150 pk.
Ben jij op zoek naar een Skoda Fabia ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Skoda Fabia zoekertjes nu hier:
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?