Oliver Zipse (BMW): schermen in auto’s verdwijnen

Een overvloed aan infotainmentschermen leidt volgens de man alleen maar af.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 09 januari 2023
  • Veiligheid

We hoorden het vorig jaar al bij de hoofddesigner van DS Automobiles: stop met al die schermen in auto’s. Maar terwijl Thierry Métroz daarbij vooral de lelijkheid ervan aankaartte, hekelt de CEO van BMW hun impact op de veiligheid. Volgens Zipse is elk scherm dat je blik van de weg afleidt een gevaar voor het verkeer en zullen dat soort schermen in de toekomst zelfs verboden worden.

De oplossing komt… van BMW

Zipse deed die uitspraak tijdens een mediabriefing in het hol van de leeuw: de technologiebeurs CES. Dat schrijft Automotive News Europe. “Afleiding is de grootste oorzaak van ongevallen, niet snel rijden,” aldus Zipse, die schat dat over 10 jaar de schermen op de middenconsole van auto’s verleden tijd zullen zijn. Een sterk contrast met concurrent Mercedes, dat met zijn ‘Hyperscreen’ absoluut de grootste wil hebben.

Hoe we dan wel de nodige informatie zullen krijgen tijdens het rijden? Via head-up displays die de hele voorruit beslaan in plaats van het kleine gebied dat ze nu projecteren in het gezichtsveld van de bestuurder. En dat was natuurlijk het hele uitgangspunt van het betoog van Zipse, die op de beurs het doek trok van de BMW i Vision Dee Concept. Die maakt gebruik van technologie die volgens BMW de juiste info op het juiste moment toont aan de bestuurder en op die manier veiliger rijden mogelijk maakt in plaats van af te leiden.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: BMW.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km