Waanzin: de gebruikskosten van een Ferrari Enzo

Hij draagt de naam van de stichter van het merk, er werden slechts 400 exemplaren van geproduceerd, en zijn prestaties zijn van een andere planeet. Is hij twaalf jaar na het productie-einde nog steeds zo aantrekkelijk en duur?

  • Piette François
  • 10 mei 2016
  • 1.905 weergaven

Deze Enzo had alles om een legende te worden: erfgenaam van de 288 GTO, F40 en F50, deels ontwikkeld door Michaël Schumacher himself en voor die tijd supersonische prestaties. De Enzo betekende ook een stijlbreuk, met zijn gespierde uiterlijk. Die viel in goede aarde, want Ferrari moest de productiecijfers bijstellen van 349 naar 400 exemplaren. De productie liep van 2002 tot 2004.

Ultraperformant

De Enzo beschikte over een monocoque uit koolstofvezel die nauw afgeleid was van de racerij. Gecombineerd met een uitgepuurde uitrusting legde dat de klemtoon op de kwaliteiten van de motor en het chassis. Over de motor gesproken: de 6 liter grote V12 leverde 660 pk bij 7.800 tpm. Daardoor schoot de Enzo naar 100 km/h in 3,5 seconden. 0 tot 200 km/h duurde minder dan 10 seconden, en de topsnelheid lag boven de 350 km/h! Prestaties die sommige van de huidige supercars het schaamrood op de wangen geven. Alleen de gerobotiseerde versnellingsbak was niet altijd bij de les.

Welke prijs?

Ferrari verkocht de Enzo in 2002 voor ongeveer € 700.000, iets meer dan € 810.000 vandaag. Een enorme prijs, maar de investering waard: de waarde van de Enzo is de laatste jaren alleen maar toegenomen. Een model in goede staat met niet te veel kilometers wisselt vandaag voor ongeveer € 1,5 miljoen van eigenaar. Het dubbele van de nieuwprijs dus!

Onderhoud

Hoewel de Enzo betaalbaarder is qua onderhoud dan de Bugatti Veyron, wegen de kleinere uitgaven toch door. Een klein onderhoud kost ongeveer € 1.000, maar Ferrari maakt van dat jaarlijkse bezoek gebruik om allerlei kleine onderdelen te vervangen. Daardoor loopt de totale factuur op tot ongeveer… € 8.000! Die prijs betaal je om met een gerust hart 350 km/h te rijden…

En we gaan voort: een nieuwe koppeling kost je ongeveer € 5.000. Een peulschil vergeleken met het vervangen van de koolstofkeramische remmen: bijna € 35.000! Erger nog: Ferrari raadt aan om de distributieketting elke 50.000 km te laten vervangen. Daarvoor moet de motor uit de auto worden gehaald. Als je weet dat er slechts enkele garagisten die operatie mogen en kunnen uitvoeren, begrijp je meteen de hoge prijzen.

Besluit

Toen hij werd voorgesteld, was de Enzo al uitzonderlijk. En dat is hij gebleven. Hoewel hij betrouwbaar lijkt, is hij gericht op een publiek dat de aankoop en het onderhoud aankan. Van droomauto tot auto waarmee gespeculeerd wordt, wat het financiële plaatje helaas niet goedpraat. Droom je van een betaalbare V12? Lees dan deze rubriek binnenkort zeker nog eens!

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Bronco komt naar Europa!

De Bronco komt naar Europa!

Ford zal hem volgend jaar in beperkte aantallen invoeren. Maar hoeveel stuks en aan welke prijs?

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Polestar denkt aan een productieversie van zijn Concept O2!

Thomas Ingenlath heeft zich positief uitgelaten over de elektrische roadster! Maar hij heeft ook wat bedenkingen...

10 jaar MQB bij Volkswagen

10 jaar MQB bij Volkswagen

Het modulaire platform is een succesrecept voor de groep en vormt de basis voor een groot aantal modellen.

Aanbevolen tests voor jou

3,2 /5 Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Test: Ford Tourneo Connect, zeer goed opgevoed!

Ford heeft de Volkswagen Caddy naar eigen smaak herwerkt om hem aan te bieden als Tourneo Connect. Een gezinstransporter met 7 plaatsen op een moderne, praktische en comfortabele basis.

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Te koop: twee Lotussen van één van de grootste F1-legendes!

Deze Lotus Cortina en Lotus Elan zijn zonder twijfel enkele van de belangrijkste ‘wegmodellen’ uit de geschiedenis van Lotus. De twee exemplaren hebben de reputatie van het merk gemaakt!

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Te koop: “De beste Ferrari ooit gebouwd” volgens Enzo

Deze Ferrari 410 Sport Spider Scaglietti, een brutale machine, om niet te zeggen dodelijk in de handen van niet-experts, zou “de beste auto ooit gebouwd” zijn volgens de stichter van het merk, Enzo Ferrari! Zegt dit model je wel niets? Goed nieuws: hij staat te koop...

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Te koop: 3 prototypes van de Ferrari LaFerrari!

Voor zijn veiling in Monterey heeft Mecum Auctions 3 ontwikkelingsprototypes van de LaFerrari gevonden! Elk exemplaar vertegenwoordigt een belangrijke fase in de ontwikkeling van de hypercar van het merk met het steigerende paard.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km

Benzine, Automaat

€ 29.999
2021
24.756 km