Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De Porsche Carrera GT kan de Ferrari Enzo, Mercedes-McLaren SLR en andere Pagani Zonda’s recht in de ogen kijken. Het is een mythische auto uit het eerste decennium van het derde millennium. Wie ooit het geluk had om hem te zien rijden, herinnert zich ongetwijfeld zijn F1-achtige gehuil. Vandaag heeft de auto meer dan tien jaar op de teller. Is hij intussen betaalbaar geworden?
In zijn tijd was de Carrera GT een koopje in vergelijking met andere supercars. Wie er toen een kocht, heeft zeker een goede zaak gedaan want in tegenstelling tot jouw dieselmonovolume heeft de Carrera GT geen waarde verloren. Integendeel.
Nieuw werd hij verkocht voor iets minder dan 400.000 euro en in 2010 kostte hij ongeveer 300.000 euro. Vijf jaar later, na de opmars van de prestigewagens, betaal je voor een Carrera GT tussen 700.000 en 800.000 euro. Door die waarde is het niet moeilijk om één van 1.270 gebouwde exemplaren terug te vinden op de tweedehandsmarkt.
De Carrera GT is de opvolger van de 959 en de voorganger van de 918 Spyder. Hij wordt aangedreven door een motor die atypisch is voor Porsche: een V10. Een grote V10 trouwens. Uit 5,7 liter haalt hij 612 pk die naar de achterwielen gaan via een manuele zesversnellingsbak. De prestaties staan op niveau: meer dan 330 km/u, 3,5 seconden van 0 tot 100 km/u en 6,8 seconden om 160 km/u te bereiken. Dat gaat gepaard met een knappe soundtrack, een kristalhelder en zeldzaam zacht geluid.
De aankoopprijs is slechts een deel van het verhaal: het onderhoud van dit exclusieve monster kost stukken van mensen. We spreken over meer dan 3.000 euro voor een jaarlijks bezoekje. Voor een groot onderhoud, elke vier jaar, moet de cilinderkop weggenomen worden. Deze operatie kost 7.000 euro. Sta je dan nog niet in het rood, dan gebeurt dat misschien door de koppeling. Die is delicaat te bedienen: je moet een getrainde voet hebben om de koppeling niet meteen te roosteren. Ze is gemaakt van keramiek en kost een klein fortuin om te vervangen: tot 20.000 euro alles inbegrepen. Nog iets waarmee je rekening moet houden: de banden. De vervanging kost ongeveer 3.000 euro.
Zijn voortdurend stijgende waarde maakt gelukkig veel goed. Bij deze exotische supercar horen gelijkaardige onderhoudskosten. Zijn concept lijkt simpel in vergelijking met de huidige (hybride) supercars, maar deze Porsche gebruikt evenveel verfijnde materialen. Voor één van de meest buitengewone machines van het derde millennium betaal je een hoge prijs.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.