In een rapport van The International Council on Clean
Transportation, een onafhankelijk onderzoeksorgaan dat in 2015 de
sjoemelsoftware van het dieselgateschandaal aan het licht bracht, staat dat
dieselmotoren in de praktijk consequent meer stikstofoxide uitstoten dan officieel
toegelaten. Dat is zelfs het geval voor dieselmotoren die volgens de recente
Euro 6-norm gehomologeerd zijn, zegt het ICCT.
Tot achttien keer meer
Het ICCT onderzocht 4.850
voertuigen die aan de Euro 3- tot en met de Euro 6-norm beantwoorden. Euro
5-diesels bleken minstens twee keer zoveel NOx uit te stoten als toegelaten, de
slechtste leerlingen van de klas stootten zelfs achttien keer meer NOx uit dan
toegelaten.
Bij de diesels die aan de Euro
6-norm beantwoorden, waren er vier constructeurs die gemiddeld meer dan twaalf
keer de toegelaten norm voor NOx registreerden. Ook hier werd er bij een
constructeur achttien keer de toegelaten stikstofnorm gemeten. Zowat alle Euro
6-diesels stoten meer uit dan de toegelaten homologatienorm, aldus het ICCT.
Andere meetmethode
Het ICCT gebruikt een andere
meetmethode dan de NEDC en de huidige WLTP-homologatiemetingen. Het
onderzoeksorgaan gaat uit van een momentopname, waarbij een auto voorbij een
meetpunt rijdt. De meetmethode die het ICCT hanteert, is dus niet dezelfde als
die in de nieuwe Real Driving Emissions-test
(RDE) van de WLTP-cyclus. De nieuwe Euro 6d-TEMP-norm valt buiten het bereik
van het onderzoek.
Geen fijnstof en CO2
Tot slot geeft het ICCT nog mee
dat stikstofoxide of NOx maar één deel van de uitstoot van een auto vertegenwoordigt.
Fijnstof en CO2, worden door het onderzoek niet gemeten, maar dragen ook bij
tot de luchtvervuiling. Dat zijn zaken waarop moderne benzinemotoren minder
goed scoren, terwijl die er in dit onderzoek relatief goed uitkomen.
Wat nu?
Het maakt het voor de
beleidsmakers en de autoconstructeurs er alleszins niet makkelijker op: de dieselmotor
krijgt door deze studie nog geen rustiger vaarwater in zicht. De diesel verder
aan banden leggen doet de consument overstappen naar benzinemotoren, maar dat
brengt dan weer een stijging
van de CO2-uitstoot met zich mee. En dat terwijl autoconstructeurs van
Europa steeds strengere CO2-normen krijgen opgelegd.