Ontdek de 6 geheimen van de nieuwe Renault Mégane E-Tech

Het 100 % elektrische model heeft meer dan één verrassing in petto!

  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 22 februari 2022
  • Lancering

Enkele dagen geleden stelde Renault de nieuwste generatie van zijn Mégane voor. Een 100% elektrisch model dat, voorlopig, samen met de in 2016 gelanceerde bestaande versie in het aanbod blijft. Bij de lancering in het Zuiden van Spanje kon VROOM dit compacte ‘made in France’ model ontdekken op een parcours van honderden kilometers. De ideale gelegenheid ook om je alle geheimen van het model te laten ontdekken, waarmee de Mégane E-Tech zich kan onderscheiden van de concurrentie.

1. Lindehout in het interieur

Terwijl plastic en gerecycleerde materialen overheersen in het interieur van recent gelanceerde modellen, zet Renault in op hout! Maar niet zomaar hout. Vergeet wortelnotenhout en andere edele houtsoorten, voor de Mégane gaat Renault voor lindehout. Afkomstig uit duurzame bossen wordt het met een laser in dunne plakjes gesneden en daarna bewerkt zodat het aanvoelt als een textiel.

2. Een haan op de voorruit

De trend werd onlangs door Mercedes-Benz gelanceerd. Het merk met de ster signeert zijn voorruiten nu met een G. Daimler in handgeschreven letters. En eerbetoon aan Gottlieb Daimler, de stichter van het gelijknamige merk dat na de fusie met Benz & Cie in 1926 herdoopt werd tot Daimler-Mercedes-Benz. Renault trekt dan weer de Franse kaart met een gestileerde haan die in de voorruit aan de bestuurderskant verwerkt is. Een manier om de Franse herkomst en fabricage van de wagen te benadrukken.

3. Het stuur is niet rond!

Renault koos bij de Mégane E-Tech voor een origineel stuur, dat licht afgeplat is in aan de boven- en onderkant. Hoewel dit als licht storend ervaren kan worden tijdens de eerste kilometers, raak je al snel gewend aan deze bijzondere vorm, die goed in de hand ligt.

4. Een zeer dynamische stuurbekrachtiging

Om aan de behoeften van dynamische rijders te voldoen, hebben de ingenieurs van het merk gekozen voor een nieuwe elektrische stuurbekrachtiging met een reductieverhouding van amper 12, de laagste op de markt. Tijdens het rijden vertaalt zich dat in een veel reactiever en directer stuurgedrag. En dat komt het rijplezier ten goede!

5. Een 'levende' interieurverlichting

Living Lights is de naam van de sfeerverlichting aan boord van de Mégane E-Tech, gebaseerd op het biologische ritme van het menselijke lichaam gedurende 24 uur. Volgens Renault zal dit "het welzijn van de passagiers verbeteren". De binnenverlichting, met lichtstrips in het dashboard, de deurpanelen en de smartphonehouder, is overdag en 's nachts verschillend en verandert om de 30 minuten automatisch van kleur!

6. Een batterij op de juiste temperatuur

Om het opladen van de batterij te optimaliseren, en dus zo efficiënt mogelijk te maken, is de Mégane uitgerust met een preconditioneringssysteem. Hoe werkt het? Concreet brengt het systeem de batterij op de juiste temperatuur wanneer in het navigatiesysteem een laadstation gekozen wordt, zodat zijn laadcapaciteit optimaal is en ook de oververhitting van de batterijen wordt beperkt. 

Tot nu toe zijn er meer dan 300 patenten aangevraagd voor het CMF-EV platform dat voor de nieuwe Mégane E-Tech gebruikt wordt. Die beschermen een reeks innovaties met betrekking tot de motor, het oplaadsysteem, de batterij, het thermisch beheer, de architectuur en de akoestiek.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Renault.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km