Het einde van het jaar is traditioneel een tijd voor lijstjes. Dat is niet anders op de Vroom-redactie. Wij staken de koppen bij elkaar en selecteerden onze tien favorieten van het afgelopen jaar.
Wim Bervoets
29/12/2017 17:32:59

1. Alpine A110

Zijn praktische aspecten en levertermijn spelen in zijn nadeel, maar een Alpine koop je natuurlijk niet om mee naar de supermarkt te rijden. En blijkbaar is de gloednieuwe Alpine A110 het wachten waard: onze redacteur loopt nog steeds met een kamerbrede glimlach rond na zijn eerste testrit. Het Franse merk is weer helemaal terug.

2. Audi A8

Het spel tussen de Duitse concurrenten wordt ook op het hoogste niveau bikkelhard gespeeld: de Mercedes S-Klasse – die dit jaar een facelift kreeh – blijft de referentie op vlak van luxe en comfort, maar het technologische visitekaartje dat Audi met de nieuwe A8 aflevert, wordt beloond met een plaats in dit jaaroverzicht.

3. Citroën C3 Aircross

Het hoeft niet al luxe en sportiviteit te zijn wat de klok slaat: de Citroën C3 Aircross wist ons dit jaar te charmeren door zijn speelse sfeer en moduleerbare interieur. We zijn trouwens niet de enigen: hij gaat dit jaar ook met de titel van VAB-gezinswagen van het jaar aan de haal.

4. Dacia Duster

In de categorie budgetvriendelijke auto’s past de vernieuwde Dacia Duster zeker en vast ook. Zijn sterke punten, zoals beproefde technologie en eerlijke prijzen, zijn nog steeds aanwezig. Mindere punten, zoals de afwerkingskwaliteit, gingen erop vooruit, waardoor deze budget-SUV opnieuw heel wat gezinnen zal weten te overtuigen.

5. Ford Fiesta

Nu we het toch over het verbeteren van mindere punten hebben: de Ford Fiesta was dit jaar toe aan een volledig nieuwe generatie. Zijn ergonomie gaat er met rasse schreden op vooruit, zijn weggedrag blijft nog steeds ongeëvenaard. De Ford Fiesta is dus opnieuw een van de fijnst sturende B-segmenters van dit moment. Iets waar ook onze lezers het tijdens onze lezerstest dit jaar over eens waren.

6. Hyundai i30 N

De Koreaanse opmars kon je afgelopen jaar perfect zien in de vorm van de Hyundai i30 N. De eerste echte hot hatch van de Koreanen is meteen een schot in de roos. Geen hyperhatch om RS-modellen en AMG’s het vuur aan de schenen te leggen, maar wel een geduchte concurrent voor de VW Golf GTI en Peugeot 308 GTI.

7. Kia Stinger

We gaan nog even door over de Koreaanse opmars: ook Kia toonde zich dit jaar weer een stuk sterker dan vorig jaar. De Kia Stinger is een Koreaanse vijfdeurscoupé die zich als premium-outsider profileert. Dat het resultaat zo geslaagd is, is te danken aan het inlijven van designers en ingenieurs die hun sporen verdienden bij de premiummerken, maar dat bewijst opnieuw hoe menens het de Koreanen is.

8. Lexus LC 500h

Lexus pakte vorig jaar uit met de geweldig gelijnde LF-LC-conceptcar. De nieuwe LC-coupé is de productieversie, en die behoudt gelukkig heel wat van die geweldige lijnen. Tel daar nog een atmosferische V8 en een hybride V6 bij, en je krijgt het recept van de klassieke gran turismo, desgewenst in een modern jasje.

9. Peugeot 5008

Merken die hun monovolumes inruilen voor crossovers, het is een trend van de laatste jaren. Peugeot surft mee op de trend, en zorgt met de 5008 voor frisse looks in combinatie met een royale interieurruimte. Wat ons vooral opviel: de instapmotor zorgt in het geval van de 5008 voor het meeste rijplezier.

10. Porsche Cayenne

Ons jaaroverzicht afsluiten doen we met een SUV. Niet zomaar een, maar een SUV die erin slaagt om – met behulp van heel wat geavanceerde technologie – een opmerkelijk sportief weggedrag te bieden. En niet gewoon “sportief voor een SUV”, maar sportief tout court. Of hoe je met 2,2 ton rasechte sportwagens te kijk kunt zetten.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.