Ooit had de BMW 7-Reeks een V16

Dit prototype uit de jaren 1980 had geen concurrentie.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 04 november 2019
  • Straf

Halverwege de jaren 1980 konden we ons nog niet indenken dat we ooit downsizing zouden moeten gaan toepassen om de vervuilende uitstoot van auto’s terug te dringen. Vandaag zijn 3- en 4-cilindermotoren de norm, maar destijds koos men zonder schroom voor veel grotere krachtbronnen met 6, 8 en zelfs 12 cilinders. In de eighties hadden autobouwers geen sancties van regeringen te vrezen. Elk merk koos voor zijn eigen technische uitdagingen, maar het hoofdprincipe van die tijd was eigenlijk doorgaans “more is better”.

De S-Klasse vermorzelen

BMW was volop bezig het limousinesegment te veroveren dat zwaar werd gedomineerd door de Mercedes S-Klasse, en besliste om alles uit de kast te halen voor zijn 7-Reeks door hem in 1987 de M70-twaalfcilinder aan te meten. Die had een comfortabel vermogen van 295 pk en een koppel van 450 Nm bij 4.100 o/m. Maar omdat het een tijdperk zonder grenzen was, vatten de ingenieurs uit München het plan op om die auto nog te overklassen: ze ontwikkelden een V16 met 408 pk die ze onder de motorkap van de 7-Reeks wisten te proppen.

Er is slechts één exemplaar gebouwd door een klein team van drie ingenieurs. Het prototype was gebaseerd op de 750i, maar de 750iL Goldfish (dat was zijn naam) moest zwaar worden aangepast aan het formaat van de motor. Zo moest het hele koelcircuit naar de koffer van de berline worden verhuisd zodat twee luchtinlaten in de achtervleugels moesten worden voorzien. Het gevaarte stormde van 0 naar 100 km/u in 6 seconden en haalde tot 280 km/u. Vandaag staat de Goudvis in het BMW Welt-museum in München waar iedereen hem kan bewonderen.
BMW

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: BMW AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km