Net als Kia kiest ook Hyundai voor een milde hybride op 48 volt. En dat geldt niet alleen voor de grote 2.0 diesel.

Jean-François Christiaens
07/06/2018

Op het salon van New York toonde Hyundai al de nieuwe looks van de Tucson. Toen kwamen we al te weten dat de 1.7 diesel plaats zou maken voor een modernere 1.6. Enkele weken voor zijn commerciële debuut in Europa deelt Hyundai meer details mee over de technische evolutie van de Tucson. Die neemt het mild hybrid-systeem over van de Kia Sportage, op basis van de 2.0 diesel van 186 pk.

16 pk extra, 7 procent zuiniger

Een alternator-starter met kleine lithium-ionbatterij van 0,44 kWh zorgt voor een boost van 12 kW (ongeveer 16 pk) bij acceleraties, terwijl de Kia het met 10 kW stelt. Het systeem recupereert kinetische energie ook efficiënter bij het afremmen. Daarmee zou Hyundai 7 procent zuiniger scoren qua verbruik en CO2-uitstoot op de NEDC-cyclus, terwijl het de meest drastische pollutienormen in Europa naleeft.

Ook de kleine diesel

Hyundai zegt ook dat de 48 volt-technologie op de nieuwe Tucson ook op de 1.6 CRDi zal worden toegepast. Die wordt verwacht in de lente van 2019.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.