Opel HydroGen1 vestigt een 24-urenrecord !

  • Piette François
  • 05 mei 2001
De "HydroGen1" van Opel doorstaat de hitte van Arizona en vestigt een “24-urenrecord” De “HydroGen1”, de ontwerpstudie van Opel en GM die met brandstofcellen uitgerust is, vestigde op 1 mei 2001 niet minder dan 11 internationale records tijdens een duurtest op de testpiste van GM in Mesa, in de woestijn van Arizona. Ondanks de extreme hitte – een luchttemperatuur van 35 °C en een temperatuur van 65 °C boven het asfalt – slaagde de met waterstof aangedreven auto erin om nieuwe duurrecords te vestigen (één uur, zes uur, 12 uur, 24 uur, 10 kilometer, 10 mijl, 100 kilometer, 100 mijl, 500 kilometer, 500 mijl en 1000 kilometer). De “HydroGen1” van Opel legde in 24 uur niet minder dan 1.386,906 km of 172 rondes af. De records werden gerealiseerd door een internationale groep van autojournalisten en ingenieurs van het Global Alternative Propulsion Center (GAPC) die in Mesa een workshop over brandstofcellen bijwoonden. De resultaten die ter ratificatie aan de Fédération Internationale de l’Automobile (FIA) voorgelegd zijn, tonen duidelijk de vooruitgang die het GAPC-team van Opel en GM recent geboekt heeft. Opel en General Motors richtten in 1998 het GAPC op met vestigingen in Duitsland en de VS, om het aandrijfsysteem van de toekomst te ontwikkelen. De recordritten maakten deel uit van een omvangrijk testprogramma waaraan de conceptwagen – die gebaseerd is op de Zafira, de succesvolle compacte monovolume van Opel, – sinds eind april 2001 op het 2000 ha grote testterrein van GM in Arizona onderworpen werd. “Ons kleine team van het GAPC is erg trots op de resultaten die we de voorbije twee dagen behaald hebben,” zei Dr. Udo Winter, hoofdingenieur bij het GAPC. “Het is indrukwekkend wat we in een erg korte ontwikkelingstijd bereikt hebben.” De HydroGen1 is met een elektrische motor uitgerust die zijn energie uit een reeks van brandstofcellen haalt die zuivere waterstof verbruiken. Tijdens de tests die ongeveer vier weken duurden, moest de conceptwagen een afstand van om en bij de 10.000 km afleggen. Met het oog daarop werd de vijfzitter uitgerust met een hele reeks meetinstrumenten, waarbij de ingenieurs van het GAPC vooral de elektrische systemen, de volledige aandrijflijn en de prestaties van de wagen in hete weersomstandigheden onderzochten. Op de testpiste in de buurt van de stad Phoenix worden immers geregeld temperaturen van meer dan 45 °C gemeten. De metingen worden uitgevoerd tijdens testritten die overdag en 's nachts werden afgelegd met om het uur wisselende snelheden van 80, 90, 100 en 110 km/u. Toch is dit niet meer dan de aanzet van een reusachtig testprogramma dat de HydroGen1 moet ondergaan – net zoals trouwens de modellen van Opel en GM met een conventionele motor. Het programma omvat in totaal ongeveer 150 verschillende tests, die elk heel specifieke eisen stellen aan de auto in zijn geheel of aan afzonderlijke onderdelen. Die tests gaan van veeleisende duurtests tot proeven waarbij bepaalde onderdelen zwaarder belast worden dan de normale limieten. Daarnaast zijn al die tests ook nog eens zo ontworpen dat ze de veroudering van de auto versnellen. Zo komt één testkilometer in een proef met een verouderingsfactor 75 (de hoogst mogelijke factor) overeen met 75 km in het gewone verkeer. De tests worden uitgevoerd op 13 verschillende racepistes en testterreinen in vijf continenten. Bron : Opel
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km