Het openstellen van het Tesla laadnet voor de concurrentie leidt tot onvoorziene omstandigheden

Door een probleempje van plaatsing moeten bestuurders soms inventief zijn. En dat belet anderen om te laden.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 05 november 2021
  • Elektrisch

Enkele dagen geleden opende Tesla officieel een deel van zijn laadnetwerk voor elektrische voertuigen van andere constructeurs, in Nederland toch. Het duurde niet lang voor de eerste problemen opdoken. Het laden dat niet startte? Problemen bij de betaling? Een niet-aangepaste connector? Niets daarvan, in werkelijkheid gaat het gewoon om een probleem van plaatsing. 

Specifiek ontworpen voor Tesla’s

De Amerikaanse laadpalen zijn specifiek gebouwd voor de voertuigen van het merk, waarvan de laadpoort in het linkerachterlicht zit. De palen staan dus telkens links van de parkeerplaatsen en beschikken over een kabel die maar net lang genoeg is om aangesloten te worden. Maar niet alle autobouwers kozen voor een laadpoort op dezelfde plek! Soms moet je inventief zijn om ervoor te zorgen dat de laadkabel tot aan de laadpoort geraakt.


Vrije laadstations, maar ze zijn niet beschikbaar 

Die plaatsing zorgt ervoor dat sommige auto’s niet op de juiste plek staan, of zelfs meerdere plekken innemen. Met beschikbare laadpalen die daardoor niet bruikbaar zijn tot gevolg… De opening van het Tesla laadnetwerk voor andere automerken is een eerste stap in de goede richting. Maar in de praktijk is er nog ruimte voor verbetering om ervoor te zorgen dat het echt “open voor iedereen” wordt.


Bron: Insideevs

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Tesla Inc. / Twitter.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Kia EV9: tot 541 km rijbereik

Kia EV9: tot 541 km rijbereik

De Kia EV9 zal in 3 versies worden aangeboden, met een batterijcapaciteit tot 99,8 kWh en een maximaal vermogen van 283 kW (385 pk) en 700 Nm, waarmee de 100 km/u wordt bereikt in amper 5,3 seconden!

Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

Dit is de Lamborghini Revuelto met zijn 1.015 pk sterke V12!

De eerste plug-inhybride van Lamborghini behoudt zijn atmosferische V12, maar krijgt daarbovenop 3 elektromotoren om binnen de 2,5 seconden naar 100 km/u te stuiven!

Vergeten model: BMW 7 Reeks E38, de beste 7 Reeks!

Vergeten model: BMW 7 Reeks E38, de beste 7 Reeks!

De 7 Reeks verscheen in 1977 voor het eerst op het podium als vlaggenschip van BMW en raakte al snel bekend voor zijn comfort en sportiviteit. Maar het hoogtepunt kwam pas in 1994 met generatie E38, die door heel wat liefhebbers als de beste van zijn soort wordt beschouwd!

Fisker Ocean: 707 km WLTP, recordbereik voor een elektrische SUV

Fisker Ocean: 707 km WLTP, recordbereik voor een elektrische SUV

Fisker wil een impact maken met zijn elektrische SUV Ocean. De ‘Extreme’-versie krijgt een WLTP-autonomie van 707 km, “de grootste actieradius van alle batterij-elektrische SUV’s in Europa”.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 56.181
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 33.490
2021
19.500 km