Het openstellen van het Tesla laadnet voor de concurrentie leidt tot onvoorziene omstandigheden

Door een probleempje van plaatsing moeten bestuurders soms inventief zijn. En dat belet anderen om te laden.

  • Vanhouche  Sébastien Vanhouche Sébastien
  • 05 november 2021
  • Elektrisch

Enkele dagen geleden opende Tesla officieel een deel van zijn laadnetwerk voor elektrische voertuigen van andere constructeurs, in Nederland toch. Het duurde niet lang voor de eerste problemen opdoken. Het laden dat niet startte? Problemen bij de betaling? Een niet-aangepaste connector? Niets daarvan, in werkelijkheid gaat het gewoon om een probleem van plaatsing. 

Specifiek ontworpen voor Tesla’s

De Amerikaanse laadpalen zijn specifiek gebouwd voor de voertuigen van het merk, waarvan de laadpoort in het linkerachterlicht zit. De palen staan dus telkens links van de parkeerplaatsen en beschikken over een kabel die maar net lang genoeg is om aangesloten te worden. Maar niet alle autobouwers kozen voor een laadpoort op dezelfde plek! Soms moet je inventief zijn om ervoor te zorgen dat de laadkabel tot aan de laadpoort geraakt.


Vrije laadstations, maar ze zijn niet beschikbaar 

Die plaatsing zorgt ervoor dat sommige auto’s niet op de juiste plek staan, of zelfs meerdere plekken innemen. Met beschikbare laadpalen die daardoor niet bruikbaar zijn tot gevolg… De opening van het Tesla laadnetwerk voor andere automerken is een eerste stap in de goede richting. Maar in de praktijk is er nog ruimte voor verbetering om ervoor te zorgen dat het echt “open voor iedereen” wordt.


Bron: Insideevs

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:


Meer lezen over:

Vanhouche  Sébastien
Over de auteur: Vanhouche Sébastien Sébastien is altijd al gebeten geweest door de autowereld in de breedste betekenis van het woord. Hij is echt in alles geïnteresseerd, van kleine oldtimers met verbrandingsmotor tot moderne elektrische mastodonten. Hij heeft echter wel een zwak voor snelle maar discrete auto’s. Er gaat niets boven een break die barst van het vermogen voor discreet rijplezier.
Foto's ©: Tesla Inc. / Twitter.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km