Opgelet: ga niet centraal achterin zitten in de Polo, Ibiza of Arona

De Volkswagen-groep meldt een probleem bij de bevestiging van de gordels achteraan in de nieuwe VW Polo en Seat Ibiza/Arona. In totaal worden er meer dan 400.000 auto’s teruggeroepen.

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 mei 2018

Op drie compacte modellen van het nieuwe MQB A0-platform kan een probleem in het ontwerp van de veiligheidsgordels voor een veiligheidsprobleem zorgen. Met vijf passagiers, waarvan iemand centraal achteraan en links achteraan, kan de sluiting van de gordel links achteraan openen. Bij een schok, stevig remmen of een plotse richtingverandering kan de centrale gordel namelijk op de rode knop op de sluiting van de linker gordel duwen. En zo de gordel onbedoeld losmaken.

400.000 auto’s

De terugroepactie omvat alle nieuwe Polo’s, Ibiza’s en Arona’s, in totaal iets meer dan 400.000 auto’s. Volkswagen en Seat geven mee dat de terugroepactie over enkele weken begint. Klanten zullen een brief krijgen met de vraag om een afspraak bij hun concessiehouder te maken.

Laat niemand centraal achterin plaats nemen

In een officiële mededeling zeggen Volkswagen en Seat dat de Polo, Ibiza en Arona gehomologeerd blijven “met strikte naleving van de geldende wetten” en dat ze veilige auto’s zijn. Toch raden de merken hun klanten aan om niemand centraal achterin plaats te laten nemen tot ze bij hun concessiehouder langs zijn geweest.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
5 onbekende auto's met een V10

5 onbekende auto's met een V10

Ooit waren verbruik en CO2-uitstoot nog minder van belang...

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Alles wat je moet weten over Lynk & Co

Misschien wist je het al, maar Lynk & Co is veel meer dan zomaar de constructeur van de SUV 01 die in Europa wordt verkocht…

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De nieuwe Toyota Land Cruiser in 5 punten

De Belgische prijzen van de nieuwe Toyota Land Cruiser zijn bekend. De gelegenheid om in detail te treden over de nieuwste generatie van de iconische terreinwagen.

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Heeft de Smart Fortwo nog een toekomst?

Smart is op zoek naar een industriële partner om de volgende generatie van zijn elektrische tweezitter te produceren.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km