Ophef in Frankrijk: lijkenhandel voor crashtests

In Frankrijk is een schandaal losgebarsten rond menselijke lichamen die waren afgestaan aan de wetenschap maar die in het geheim werden verkocht voor crashtests met auto’s.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 04 juni 2021
  • Divers

Een Franse televisiezender heeft aan het licht gebracht dat in Frankrijk lichamen die waren afgestaan voor de wetenschap in werkelijkheid in werden verkocht om er crashtests mee uit te voeren. Waarom sommige crashtests met menselijke stoffelijke resten gebeurden in plaats van met poppen, is nog niet duidelijk. Ook het leger zou stoffelijke resten hebben gekocht voor proeven, om bijvoorbeeld de effecten van bepaalde explosieven te onderzoeken.

900 euro per lichaam

De lichamen van mensen die hun stoffelijke resten aan de wetenschap schonken, werden door het CDC (het Donatiecentrum voor Lichamen), dat verantwoordelijk was voor de correcte toewijzing van deze lichamen, verkocht. Een volledig lichaam kostte 900 euro, voor “anatomische delen” werd 400 euro gevraagd. Dat is niet illegaal als de nabestaanden daarover worden geïnformeerd, maar dat deed het CDC dus niet.

Onethische praktijken

Al 50 families dienden een klacht in tegen het CDC over de manier waarop het lichaam van hun overleden familielid is behandeld. Uit het onderzoek van de Franse televisie is gebleken dat het Centrum geen beveiliging had waardoor iedereen er gewoon binnen kon lopen. Er waren nauwelijks gegevens beschikbaar voor onderzoekers zodat studenten of wetenschappers soms zonder het te weten een lichaam moesten bewerken van iemand die aan een besmettelijke ziekte was overleden. Voormalige medewerkers zijn met schokkende verhalen naar buiten gekomen: bij grote drukte werden de lichamen gewoon op een hoop gegooid in de gang en uiteraard kwam daar ongedierte (ratten en wormen) op af. Er is zelfs gemeld dat een lichaam in de koffer van een personenwagen is vervoerd in plaats van in een speciale koelwagen. Ondertussen is het CDC gesloten.

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: VRT.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km