Opinie: Saab en het recht om anders te zijn

  • Piette François
  • 16 mei 2011

In een wereld waarin politieke correctheid heilig lijkt te zijn en waar de mode alle trends bepaalt, is het moeilijk om nog op te vallen. In de automobielwereld betekent dat helaas zoveel mogelijk merken onderbrengen onder hetzelfde dak. Afwijken van 'het rechte pad' is niet vanzelfsprekend.

Het einde van de helden

De huidige situatie bij Saab inspireerde me voor dit opiniestuk. Ter herinnering: de Zweden stonden op het punt om een partnerschap te sluiten met het Chinese Hawtai voor een bedrag van 150 miljoen euro, maar Hawtai trok zich op het laatste nippertje terug. Terug naar af voor Saab, dat nog altijd kampt met een gebrek aan liquide middelen.

Saab is een atypische contructeur die kiest voor originele in plaats van gemakkelijke oplossingen. Onder de hoede van General Motors werd het Zweedse merk weer 'op het rechte pad' gebracht. Door platforms te delen met andere merken voor een betere rentabiliteit kreeg Saab een conservatievere geest.

Eindelijk verlost van het Amerikaanse juk, onthulde Saab een nieuwe 9-5 met (helaas) een klassieke techniek maar een uitzonderlijk design. Een moeilijke jeugd en duistere toekomst tastten het imago van deze berline aan. De 9-5 is zeker niet perfect, maar heeft door zijn sterke karakter een zekere charme.

Laten we hopen dat een geldschieter met voldoende vertrouwen ervoor zorgt dat Saab overleeft. Het is zonde dat een merk met zo'n rijke geschiedenis in zo'n droevige situatie verkeert. De markt geeft duidelijk geen geschenken aan constructeurs die zich willen onderscheiden. Hopelijk vindt het Phoenix-project, het symbool van de terugkeer van Saab, ooit zijn weg naar serieproductie.

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Saab.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km