Alfa Romeo
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
In een wereld waarin politieke correctheid heilig lijkt te zijn en waar de mode alle trends bepaalt, is het moeilijk om nog op te vallen. In de automobielwereld betekent dat helaas zoveel mogelijk merken onderbrengen onder hetzelfde dak. Afwijken van 'het rechte pad' is niet vanzelfsprekend.
De huidige situatie bij Saab inspireerde me voor dit opiniestuk. Ter herinnering: de Zweden stonden op het punt om een partnerschap te sluiten met het Chinese Hawtai voor een bedrag van 150 miljoen euro, maar Hawtai trok zich op het laatste nippertje terug. Terug naar af voor Saab, dat nog altijd kampt met een gebrek aan liquide middelen.
Saab is een atypische contructeur die kiest voor originele in plaats van gemakkelijke oplossingen. Onder de hoede van General Motors werd het Zweedse merk weer 'op het rechte pad' gebracht. Door platforms te delen met andere merken voor een betere rentabiliteit kreeg Saab een conservatievere geest.
Eindelijk verlost van het Amerikaanse juk, onthulde Saab een nieuwe 9-5 met (helaas) een klassieke techniek maar een uitzonderlijk design. Een moeilijke jeugd en duistere toekomst tastten het imago van deze berline aan. De 9-5 is zeker niet perfect, maar heeft door zijn sterke karakter een zekere charme.
Laten we hopen dat een geldschieter met voldoende vertrouwen ervoor zorgt dat Saab overleeft. Het is zonde dat een merk met zo'n rijke geschiedenis in zo'n droevige situatie verkeert. De markt geeft duidelijk geen geschenken aan constructeurs die zich willen onderscheiden. Hopelijk vindt het Phoenix-project, het symbool van de terugkeer van Saab, ooit zijn weg naar serieproductie.
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!