MINI
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
Het lijkt wel de omgekeerde wereld. Door de nieuwe WLTP-homologatieprocedure heeft Audi vandaag geen plug-inhybrides meer in zijn catalogus. Nochtans neemt de vraag naar dergelijke modellen toe.
Alternatieve aandrijflijnen winnen langzaam maar zeker terrein. In het derde kwartaal van 2018 nam het aandeel van plug-inhybrides volgens de Europese autoconstructeursvereniging ACEA bijvoorbeeld met 37,1 procent toe tegenover het derde kwartaal van 2017. Die vooruitgang is onder meer toe te schrijven aan de nieuwe WLTP-normen die op 1 september in werking traden en de traditionele verkoop wat op zijn kop hebben gezet.
Maar pech voor Audi: de Duitse constructeur kan op dit moment niet profiteren van de toegenomen interesse in plug-inhybrides. Voor de invoering van de WLTP-normen had het merk twee plug-inhybrides in zijn catalogus, maar nu mag het die niet meer verkopen.
De WLTP-normen zorgden er namelijk voor dat heel wat constructeurs de verkoop moesten staken van modellen of versies die einde carrière waren. Een bestaand model opnieuw homologeren kost namelijk geld en tijd als er heel wat technische wijzigingen nodig zijn, en de late reacties van constructeurs zorgden vaak voor lange procedures.
Meestal zijn het sportversies als de Opel Corsa OPC of Peugeot 208 GTi die discreet uit de catalogus verdwenen, maar soms ook ‘groenere’ modellen. Zoals bij Audi: de Belgische importeur bevestigde alleszins dat de plug-inhybride modellen A3 Sportback e-tron en Q7 e-tron op dit moment wegens homologatieredenen niet meer verkrijgbaar zijn.
Het gaat echter niet om een voortijdig pensioen, zelfs niet voor de ‘oudere’ A3 Sportback e-tron. Importeur D’ieteren bevestigde dat de huidige generatie van de Q7 e-tron en A3 Sportback e-tron in 2019 terugkeren. De A3 Sportback e-tron zal echter geen grote technische wijzigingen meer ondergaan (die zijn voor de volgende generatie), de Q7 e-tron krijgt de nodige veranderingen bij zijn nieuwe homologatie.
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.