Oude glorie: Aston Martin DB4, de meest fabelachtige onder de Astons?

Het Salon van Londen, 1958. Aston Martin stelt zijn nieuwste model voor: de DB4. David Brown weet het nog niet, maar dit model zal zijn merk legendarisch maken!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 26 april 2022
  • Divers

Voor de DB4 startte Aston Martin van een wit blak: een nieuwe motor en een nieuw onderstel. De concurrentie, bestaande uit onder andere de Ferrari 250 GT of nog de Maserati 3500 GT, zien af door de komst van deze nieuwkomer: een volledig lichtmetalen zescilindermotor met dubbele nokkenas, 240 pk, tandheugelbesturing, 4 schijfremmen en een Superleggera-structuur. De Jaguar E-Type is nog niet geboren en Aston Martin verdient in de ogen van experten de titel van “beste GT ter wereld”.

Niet perfect

Helaas is hij niet zonder fout, verre van zelfs. De pas aangelegde snelwegen lieten de grote 6-cilinder motor op volle toeren draaien, een brutale behandeling waar hij niet helemaal op voorbereid was... Tadek Marek, de beroemde motorenbouwer van het bedrijf, herwerkte het blok. De Aston werd betrouwbaarder gemaakt en kreeg tijdens zijn carrière talloze kleine evoluties, die leidden tot het ontstaan van 5 verschillende series. Behalve de aanpassing van de achterlichten, de grille en de luchtinlaat op de motorkap, werd de wielbasis verlengd, de wielen kleiner gemaakt en op de laatste modellen de 'Vantage'-optie ingevoerd, die het vermogen van de 3.7 liter motor opdreef tot 266 pk.

De speciale versies

Tegenwoordig is de DB4 vooral bekend via zijn sportieve afgeleiden. Het merk was immers niet van plan Ferrari alleen zijn ding te laten doen in deze niche met de 250 GT SWB! In september 1959 introduceerde Aston de DB4 GT. Deze ingekorte, lichter gemaakte en met een tot ongeveer 300 pk opgevoerde motor uitgeruste versie was echter nog steeds te zwaar om het Italiaanse steigerende paard echt af te schudden. Aston Martin vertrouwde daarom zijn DB4 toe aan Zagato voor een afslankkuur en dreef de motor nog wat op, wat 314 paardenkrachten opleverde! Het ontwerp was sensationeel, maar het succes, zowel commercieel als sportief, bleef uit.

Vandaag

Hoewel de DB5 profiteert van het aura van James Bond, is de DB4 lichter en sportiever. De DB4 is de keuze van de kenner, een 100% zuivere Aston! Fantastisch om mee te rijden, zelfs meer dan 60 jaar na zijn introductie. Maar de DB4 is enkel voor de superrijken: reken op een strikt minimum van 400.000 euro. Voor een cabriolet (toen nog niet Volante genoemd) voorzie je best het drievoudige van dat bedrag! Voor een GT (75 exemplaren) moet je niet veel verwachten voor minder dan 3 miljoen euro! Wat de Zagato betreft (er werden toen 19 exemplaren geproduceerd, plus een paar moderne "revivals"), gaat het budget door het dak!

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Audi e-tron GT facelift, ook meer dan 1.000 pk?

Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda CX-80: CX-60 met 7 zitplaatsen

Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Citroën C3 Aircross met 7 zitplaatsen laat zich zien

Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

Onze 5 favoriete details van de Alfa Romeo Junior (ex-Milano) 2024

De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km