Oude glorie: Ford Capri RS2600, een waanzinnige V6!

De in 1964 gelanceerde Ford Mustang werd al snel een wereldwijd fenomeen. Het verbazingwekkende succes van het model bracht Ford al snel op nieuwe ideeën. Waarom het kunstje niet herhalen in Europa?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 07 september 2022
  • Divers
  • 12.089 weergaven

Dat was de oorsprong van de Capri, die het recept van zijn Amerikaanse zusje overnam aan deze kant van de oceaan: een knappe lijn, een uitgebreid motorengamma en veel keuze qua uitrusting... Maar dat was nog niet alles: de RS2600 werd al snel het hoogtepunt van het spektakel!

Het moet gezegd zijn dat de Capri, met een maximale cilinderinhoud van 2 liter bij zijn presentatie, leed aan een minderwaardigheidscomplex, vooral vergeleken met de Mustang, wiens cilinderinhoud soms op 2 handen werd geteld! Kortom, om het elan te evenaren, moest Ford een meer potente versie opdienen. In 1970 kwam Ford dan met een veel pittigere variant: de RS2600 met een 150 pk sterke V6 met injectie. Het recept? Een opzwepende motor, een aangepaste ophanging en een vermageringskuur om de auto onder de 1000 kilo te krijgen.

De RS2600, die aanvankelijk in kleine oplage werd gebouwd voor de gelukkige racerij en voor homologatiedoeleinden, ging eind 1971 in serieproductie. Gezien de eisen van massaproductie, besloot Ford het model te vergemakkelijken, waardoor het in gewicht toenam en nu zo’n 1,1 ton woog. De prestaties waren echter nog steeds eersteklas: de Capri RS2600 ging sneller dan 200 km/u, een zeer symbolische grens in die tijd, en hij slaagde er zelfs in enkele van de belangrijkste namen van het moment te verslaan bij verschillende stoplichtsprintjes, met de Porsche 911 op kop!

Een enorm succes

Met zijn racy look met 4 ronde koplampen, zijn topprestaties, zijn behouden bruikbaarheid en vooral zijn lagere prijs werd de Capri RS2600 een enorm succes. De overwinningen die hij in de racerij bleef binnenhalen, droegen bij tot zijn bekendheid en het gezegde “win on Sunday, sell on Monday” ging nog steeds op. Na verloop van tijd kreeg de Capri RS2600 zelfs nog een gespierder uiterlijk, met matzwart in plaats van chroom. Een GT-versie met carburator, die minder krachtig was en wat ‘braver’, werd ook aangeboden.

Brutaal einde

Helaas luidde de oliecrisis van 1973 het einde van het feest in: Ford herzag het model van top tot teen en de RS2600 werd niet vernieuwd, maar wel vervangen door een RS3100 met een identiek vermogen, maar met een nog kleinere productie (250 exemplaren). Er kwamen nog sportieve versies van de Capri, maar geen enkele bereikte het niveau van het oorspronkelijke model. In totaal werden er iets meer dan 3.500 gebouwd. Vandaag de dag zijn er nog maar weinig RS2600’s in originele staat...

Op zoek naar een oldtimer?

Ben jij op zoek naar een oldtimer? Ontdek onze nieuwste zoekertjes voor oldtimers nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
De Mazda MX-5 rijdt al op duurzame brandstof!

De Mazda MX-5 rijdt al op duurzame brandstof!

Een exemplaar dat volledig standaard is, maar getankt met SUSTAIN 100 Percent, doorkruiste Engeland en deed daarbij 4 circuits aan. En het resultaat is veelbelovend!

Volkswagen werkt aan MEB+ met meer dan 700 km rijbereik

Volkswagen werkt aan MEB+ met meer dan 700 km rijbereik

De evolutie van het elektrische platform van de groep moet verder ook meer technologie en een hogere laadcapaciteit brengen, en leiden tot 10 nieuwe modellen tegen 2026.

Video: een Subaru met 862 pk voor een waanzinnige Gymkhana!

Video: een Subaru met 862 pk voor een waanzinnige Gymkhana!

Voor de tweede keer is het niet Ken Block, maar wel Travis Pastrana die uit de bol gaat tijdens deze Gymkhana!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
21.250 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km