Pagani Huayra Codalunga: hyperexclusief en… uitverkocht

De Italiaanse autobouwer maakt 5 klanten gelukkig met een een extra lange versie van zijn hypercar.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 17 juni 2022
  • Lancering
  • 8.046 weergaven

Terwijl het naarstig werkt aan een opvolger voor zijn Huayra, heeft het nog tijd gevonden om een speciale versie van die laatste te bedenken. Niet zomaar eentje met een straffere motor, maar wel één met een speciaal koetswerk: de Huayra Codalunga. Die werd ontworpen door de ‘Grandi Complicazioni’-afdeling van het merk, een term uit de horlogewereld, synoniem voor uitzonderlijke en in beperkte serie gebouwde specials. In dit geval gaat het om 5 exemplaren die natuurlijk allemaal al een eigenaar gevonden hebben.

Mag het wat meer zijn? 


Jawel, want de achtersteven van de Huayra Codalunga is 36 cm langer dan die van de ‘gewone’ uitvoering. De 3,7 m² grote motorkap achteraan zorgt voor een aerodynamischer geheel, maar vooral ook een exclusieve look.


Het idee ontstond in 2018 op vraag van twee Pagani-verzamelaars die aan Horacio Pagani vroegen om een ‘long tail’-versie van de hypercar te bouwen. Terwijl het merk zelf vooral verwijst naar modellen met een langere achtersteven uit de jaren ‘60, doet hij ons in profiel vooral denken aan de McLaren Speedtail.


Gepeperde rekening

Ook voor de prijs doet Pagani een schepje bovenop: de kopers van de 5 exemplaren van de Codalunga tellen elk minstens 7 miljoen neer! Zij krijgen natuurlijk geen ‘basic’ V12, maar een 840 pk sterke versie van het 6 liter grote blok die 1.100 Nm koppel levert. De kenmerkende viervoudige uitlaateinddemper van het merk vind je ook hier terug, maar het uitlaatsysteem zelf bouwde Pagani in titanium en voorzag het van een keramische coating. Het geheel weegt amper 4,4 kg. Het gewicht van de volledige wagen werd trouwens beperkt tot 1.280 kg. Want minder is soms gewoon meer.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

Lanzante haalt het dak van de McLaren P1

10 jaar na de lancering van de hybride hypercar wordt de P1 eindelijk dakloos! Maar Lanzante heeft daarbij een handje moeten helpen...

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Vergeten concept: deze Mercedes werd… een Audi!

Het kan op het eerste zicht ongeloofwaardig lijken, maar de voorvader van de Audi 60 was wel degelijk… een Mercedes concept car!

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Zuinigheidsrecord: 1.202 km tussen twee laadbeurten met de Vision EQXX

Een lange tocht die in schoonheid afgesloten werd met enkele rondes op het circuit van Silverstone!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Mini Convertible binnenkort ook elektrisch!

Het is wel nog wachten tot de volgende generatie van de dakloze Brit.

Aanbevolen tests voor jou

4,0 /5 Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Test: Toyota GR86, de perfectie benaderd?

Dit is exact hoe de Japanner van de band had moeten rollen in 2012. Maar er is één ding dat je hem nog kan verwijten…

3,5 /5 Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

Eerste test: Nissan Juke Hybrid, eenvoudig complex!

De sprankelende Juke erft de ‘complexe’ aandrijflijn van zijn Franse neefje, de Captur. Complex, ja, maar hij laat zich probleemloos temmen!

3,7 /5 Test: Toyota bZ4X, geruststellen

Test: Toyota bZ4X, geruststellen

De bZ4X wordt Toyota’s eerste EV in Europa voor productie op grote schaal. Met een garantie van liefst 10 jaar moet hij sceptici over de streep trekken. Heeft hij nog andere troeven?

3,6 /5 Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Test: Citroën C5 Aircross, volwassen look

Het design van de Franse SUV evolueert naar een rijpere en soberdere stijl. Maar beschikt hij nog altijd over zijn sublieme ‘gewatteerde’ ophangingscomfort?

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Toyota lanceert een garantie van tien jaar

Relax. Dat is de naam die Toyota koos voor zijn nieuwe aanbod van 10 jaar/200.000 km garantie. Een gratis programma dat zowel geldt voor nieuwe als tweedehands Toyota’s.

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

Zoveel kosten de nieuwe Kia Niro HEV, PHEV en EV

De nieuwe generatie van de uitsluitend geëlektrificeerd aangedreven Kia is er. Maar tegen welke prijs?

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Toyota werkt aan een concept met draagbare waterstofcapsules

Een project voor de auto-industrie, maar dat ook ruimer toegepast kan worden!

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

Dynamisch inductieladen: naar een onbeperkt rijbereik?

De resultaten die behaald werden op dit circuit uitgerust met inductielaadlussen zijn bemoedigend.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Automaat

€ 55.990
2022
5 km

Benzine, Manueel

€ 19.571

Benzine, Automaat

€ 27.490
2022
5 km

Benzine, Automaat

€ 44.490
2022
5 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Diesel, Manueel

€ 12.800
2019
124.771 km

Benzine, Manueel

€ 20.900
2018
54.490 km

Benzine, Manueel

€ 22.990
2022
2.720 km

Benzine, Automaat

€ 17.790
2017
10.571 km