Mitsubishi
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
De Italiaanse autobouwer maakt 5 klanten gelukkig met een een extra lange versie van zijn hypercar.
Terwijl het naarstig werkt aan een opvolger voor zijn Huayra, heeft het nog tijd gevonden om een speciale versie van die laatste te bedenken. Niet zomaar eentje met een straffere motor, maar wel één met een speciaal koetswerk: de Huayra Codalunga. Die werd ontworpen door de ‘Grandi Complicazioni’-afdeling van het merk, een term uit de horlogewereld, synoniem voor uitzonderlijke en in beperkte serie gebouwde specials. In dit geval gaat het om 5 exemplaren die natuurlijk allemaal al een eigenaar gevonden hebben.
Jawel, want de achtersteven van de Huayra Codalunga is 36 cm langer dan die van de ‘gewone’ uitvoering. De 3,7 m² grote motorkap achteraan zorgt voor een aerodynamischer geheel, maar vooral ook een exclusieve look.
![]() | ![]() |
Het idee ontstond in 2018 op vraag van twee Pagani-verzamelaars die aan Horacio Pagani vroegen om een ‘long tail’-versie van de hypercar te bouwen. Terwijl het merk zelf vooral verwijst naar modellen met een langere achtersteven uit de jaren ‘60, doet hij ons in profiel vooral denken aan de McLaren Speedtail.
Ook voor de prijs doet Pagani een schepje bovenop: de kopers van de 5 exemplaren van de Codalunga tellen elk minstens 7 miljoen neer! Zij krijgen natuurlijk geen ‘basic’ V12, maar een 840 pk sterke versie van het 6 liter grote blok die 1.100 Nm koppel levert. De kenmerkende viervoudige uitlaateinddemper van het merk vind je ook hier terug, maar het uitlaatsysteem zelf bouwde Pagani in titanium en voorzag het van een keramische coating. Het geheel weegt amper 4,4 kg. Het gewicht van de volledige wagen werd trouwens beperkt tot 1.280 kg. Want minder is soms gewoon meer.
![]() | ![]() |
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Een copy paste-operatie die heel wat mensen de wenkbrauwen zal doen fronsen.
Daarmee doen de Japanners het al voor het derde jaar op rij beter dan de Volkswagen groep.
In de aanloop naar een volledige elektrificatie tegen 2030 is Ford bezig om zijn operaties in Europa te herzien. In de marge van het Salon van Brussel spraken we met Jon Williams, General Manager van Ford Blue Europe.
Het is niet makkelijk om slechts 5 exemplaren te kiezen uit de vele concept cars die het merk al heeft voorgesteld. Maar deze exemplaren onderscheiden zich elk op hun eigen manier van de rest.