Paulsen en Martin schitteren in de Clio Cup

  • Piette François
  • 07 juni 2009


Het indrukwekkende peloton van 43 Belgische en Zwitserse Renault Clio’s hebben dit weekend voor een groot spektakel gezorgd.

In de eerste manche heeft de Zwitser Joakim Lambotte niet lang van zijn pole kunnen profiteren, bij de aansnijden van de Combes werd hij meteen verrast door Maxime Martin en Stian Paulsen.

De Brusselaar, huidige leider in het FIA GT3 kampioenschap, bleef de eerste helft van de manche aan de leiding, maar werd in de zesde ronde verrast door François Verbist, die nam gelijk ook de Noor Paulsen mee in zijn slipstream. Terwijl de zeventienjarige Brusselaar David De Saeger aan een enorme remonte bezig was van de 12de tot de 3de plaats, viel Maxime Martin terug tot de 8ste plek na een fout in de pif-paf. Ludovic Sougnez had op zijn beurt problemen met zijn banden en moest genoegen nemen met de 13de plaats.

Vooraan lipen Verbist, Paulsen en De Saeger uit op het peloton, en opnieuw viel de beslissing pas in de laatste ronde. Paulsen, die meer snelheid kon halen op de Raidillon, sloeg bij de Combes definitief toe.
“Ik wachtte al drie rondes af, want de Clio is heel strategisch geworden. Net zoals in de Moto GP doe je er beter aan om pas in de laatste ronde aan de leiding te komen.” Legt een jubelende Paulsen uit na zijn eerste echte overwinning met de Clio.

François Verbist probeerde zo laat mogelijk te remmen aan de Bus Stop om opnieuw aan de leiding te kunnen komen, maar dat mocht niet baten, en verloor daarbij zelf zijn tweede plaats aan de jonge De Saeger.

“Geniaal, dit is mijn beste uitslag met de Clio” feliciteerde de duidelijk Junior laureaat zichzelf. In het Junior klassement liet hij de fransman Metairie en een ontgoochelde Ludovic Sougnez achter zich.

Verbist kreeg na een inhaalmanoeuvre op Lambotte op de Raidillon een straftijd van 1 minuut aangesmeerd en eindigde uiteindelijk als 16de.

Maxime Martin stond in de tweede manche op de pole, en bleef heel de manche aan de leiding. De kampioen van Frankrijk, in dezelfde discipline, haalde zijn derde overwinning in de Belgische Clio Cup binnen met zes tienden voorsprong op Stian Paulsen. De Noor bracht nog een aanval uit in de laatste bocht, maar zonder succes. Nadat hij de chicane most afsnijden heeft de Noor zoals het hoort Maxime Martin voorbij gelaten en het maximum van de punten te scoren voor het kampioenschap.

In het peloton werd geduwd en getrokken, letterlijk en figuurlijk, met een indrukwekkende crash met de Clio’s van Meurens, Colas en Legrand in de aanloop naar de Raidillon. Een crash gelukkig zonder gewonden, maar hij de safety-car moest wel gedurende drie rondes het circuit op.

Bij de herstart nam Maxime Martin de draad opnieuw triomfantelijk op. Achter Maxime gingen Martin Lucas en Ludovic Sougnez, die sterk was teruggekomen van de 15de plek, in de clinch aan de chicane. Sougnez moest het door dit incident het daar uiteindelijk bij laten, en Martin Lucas viel terug tot achterin het peloton. Dit kwam vooral Paulsen en de Zwitser Lambotte ten goede. Hierdoor kon de Zwitser het podium op, net voor JJ Magalhaes, François Verbist en Romain Troonbeeckx, winnaar in de Junior klasse voor David De Saeger, opgehouden door een gebroken ruit.

Race 1 : 1. Paulsen (Nor), 10 rondes in 27.59.356 ; 2. D. De Saeger op 0.522 (1ste Junior) ; 3. Magalhaes (Por) op 1.958 ; 4. Lambotte (Zwi) 2.522 ; 5. Van den Berg (Ned) op 3.246 ; 6. Metzger (Dui) op 3.668 ; 7. M. Martin op 4.620 ; 8. Lucas op 5.100 ; 9. Kuus (Ned) op 10.177 ; 10. Debrus op 10.573

Race 2 : M. Martin, 9 rondes in 30.58.827; 2. Paulsen (Nor) op 0.646; 3. Lambotte (Zwi) op 2.049; 4. Magalhaes (Por) op 2.638; 5. Verbist op 3.225; 6. Troonbeeckx (1ste Junior) op 3.348; 7. Kuus (Ned) op 6.782; 8. Lucas op 7.267 ; 9. De Saeger op 7.453 ; 10. Metairie (Fra) op 12.869

Kampioenschap: 1. Verbist 39; 2. Magalhaes (Por) 32 ; 3. S. Paulsen (Nor) 30 ; 4. Lambotte (Zwi) 30 ; 5. van den Berg (Ned); 6 Kuus (Ned) 22

Junior Clio Cup: 1. Sougnez 48; 2; Troonbeeckx 47 ; 3. De Saeger 47
 

Meer lezen over:

Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km