Peugeot 508: heropleving van de sportback

Peugeot neemt zijn 508 volledig onder handen. De traditionele berline wordt uitgezwaaid voor een berline-coupé met premiumambities. Kan deze leeuw de concurrentie aan?

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 22 februari 2018

Onder druk van het immer groeiende SUV-segment moet de klassieke berline zich heruitvinden. Bij de vernieuwing van zijn 508 gaat Peugeot nu voor de berline-coupé. De 508 is dus 6 centimeter lager dan zijn voorganger, kiest voor frameloze ruiten zoals de Duitse premiumcoupés en ruilt zijn klassieke koffer in voor een vijfde deur. De nieuwe generatie is ook 8 centimeter korter en heeft een 2,4 centimeter kortere wielbasis. Met 487 liter in plaats van 545 liter vroeger boet de 508 ook lichtjes aan kofferruimte in, al is de toegang dankzij de grotere klep wel makkelijker. Stijlkenmerken zijn er onder meer in de vorm van led-stroken op de achterkant die permanent branden.

Nachtzicht

Peugeot mikt duidelijk op klanten van de Audi A5 Sportback, en probeert dat ook te doen met de uitrusting van zijn 508. De nieuwe generatie maakt op dat vlak een reuzensprong vooruit. Je kunt onder meer kiezen voor nachtzicht met een infraroodcamera die mensen en dieren kan opmerken tot 250 meter voor de auto. Er is ook een gestuurde ophanging, er zijn zetels met massagefunctie, een actieve snelheidsregelaar met automatische correctie van de maximumsnelheid, een automatisch noodremsysteem, enzovoort.

i-Cockpit Amplify

De Fransen willen duidelijk geen model meer lanceren zonder hun i-Cockpit. De nieuwe generatie 508 combineert een klein stuur met een 10 duim groot HD touchscreen en een digitaal instrumentenpaneel van 12,3 duim dat de klassieke tellers vervangt. Dan is er nog de i-Cockpit Amplify, waarmee je de sfeer aan boord kunt regelen via specifieke modi als “Boost” en “Relax”.

-70 kilogram

Zijn EMP2-platform deelt hij met de 3008, waardoor de 508 zo’n 70 kilogram lichter is dan zijn voorganger. Dat dankt hij onder meer nog aan zijn motorkap en voorvleugels uit aluminium. Een stijvere structuur en moderne ophanging moeten volgens Peugeot zorgen voor “intense sensaties”.

130 tot 225 pk

De nieuwe 508 wordt gelanceerd met twee versies van de 1.6 PureTech benzine: 180 en 225 pk. Diesels zijn er als 1.5 en 2.0 BlueHDi met 130, 160 en 180 pk. Op de instap-1.5 dieselmotor met 130 pk na krijgen alle modellen standaard de nieuwe EAT8-achttrapsautomaat. Ten slotte komt er nog een plug-inhybride met benzinemotor in de herfst van 2019.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km