Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

De nieuwe hypercar van Peugeot combineert een 2.6-V6 biturbo van 680 pk met een elektromotor van 200 kW (272 pk). Volgend jaar mag hij naar verwachting voor het eerst brullen.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 06 juli 2021
  • Divers
  • 3.170 weergaven

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Peugeot Sport kondigt officieel zijn wapen aan voor het Wereldkampioenschap voor uithoudingsraces (WEC) van de FIA in 2022. Hij volgt de Peugeot 905 en 908 op, die de 24 Uur van Le Mans wonnen in respectievelijk 1992 en 1993, en in 2009.

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Uiterlijk wordt de 9X8 naast de lichtgevende klauwen als knipoog naar de productiemodellen van Peugeot gekenmerkt door het gebrek aan een achtervleugel. Boven de brede diffuser achteraan staat trouwens met een knipoog geschreven “We need no rear wing” (“Wij hebben geen spoiler nodig”), zo laat Peugeot weten.

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Voor Jean-Marc Finot, Directeur van Stellantis Motorsport, “is de afwezigheid van een spoiler achterop de Peugeot 9X8 een teken van grote innovatie. We halen hier qua aerodynamica een technische efficiëntie die ons toelaat om dit hulpmiddel achterwege te laten.”

Peugeot 9X8: de hybride hypercar van de Leeuw

Voor de aandrijving ligt achterin een 2.6-V6 biturbo van 500 kW (680 pk) en voorin een elektromotor/generator van 200 kW (272 pk). Het geheel wordt aangevuld met een sequentiële zevenversnellingsbak en een batterij van 900 volt.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd voor de update van de ID.3!

De facelift van de elektrische hatchback wordt in de lente van 2023 verwacht.

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Opel Rocks e-xtreme is… extreem

Deze nieuwe look voor het Duitse broertje van de Citroën Ami is het resultaat in van een designwedstrijd. En Opel gaat hem bouwen...

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Airbus en Renault gaan samenwerken om de batterijen van morgen te ontwikkelen

Het doel: erin slagen om meer energie op te slaan in kleinere en lichtere batterijen.

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

Youngtimers: explodeert de prijs van BMW ‘M’-modellen uit de jaren ‘80 en ‘90?

De waardes die sommige BMW’s behaalden tijdens een recente veiling zijn duizelingwekkend!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km