Peugeot: eigen V6 biturbo van 680 pk voor hybride hypercar

De sportieve afdeling van Peugeot heeft een 2.6-V6 van 680 pk ontwikkeld voor zijn toekomstige hybride bolide. De benzinemotor krijgt steun van een elektromotor van 272 pk.
  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 14 december 2020
  • Toekomst

Peugeot: eigen V6 biturbo van 680 pk voor hybride hypercar

Na een vorige episode met een diesel keert Peugeot in 2022 terug naar het uithoudingsracen met een hybride bolide in de categorie Hypercar.

500 kW/680 pk achterin…

De verbrandingsmotor is “100% made by Peugeot Sport”, zo zegt de Franse autobouwer nadrukkelijk. Het is een biturbo-V6 van 2,6 liter die 680 pk ontwikkelt. De 165 kilo zware zescilinder wordt achter de coureur ingeplant en drijft de achterwielen aan.

Peugeot: eigen V6 biturbo van 680 pk voor hybride hypercar

… en 200 kW/272 pk voorin

Deze verbrandingsmotor wordt bijgestaan door een elektromotor van 200 kW (272 pk) op de vooras. Die laatste drijft enkel de voorwielen aan wanneer het reglement dat toelaat (doorgaans boven de 120 km/u) om de acceleraties te verbeteren en vierwielaandrijving te bieden.

Peugeot: eigen V6 biturbo van 680 pk voor hybride hypercar

900 volt

Verder verklapt Peugeot ook een paar details van de batterij, die is ontwikkeld in samenwerking met Saft, een dochterbedrijf van Total. Zo heeft de accu een zeer hoge spanning van 900 volt.

Voor de race wordt de batterij tot 100 procent opgeladen via een hybride systeem dat aan het stopcontact kan worden opgeladen. Op het circuit kan de batterij enkel stroom terugwinnen door remenergie te recupereren.

“De grootste uitdaging – de intelligentie van de discipline – is om de energie uit de batterij zo goed mogelijk te benutten. Daarvoor hebben we accu’s nodig die heel snel kunnen opladen, cellen met een groot opslagvermogen en, tegelijk, een geheel dat het maximumvermogen zo snel mogelijk kan afgeven,” vertelt Kamen Nechev, Chief Technology Officer bij Saft.

Peugeot: eigen V6 biturbo van 680 pk voor hybride hypercar

De Franse hypercar begint eind 2021 op het circuit te rijden.

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km