Tesla
De Amerikaanse elektrische SUV staat momenteel bovenaan de rangschikking van best verkochte auto's wereldwijd, een primeur voor een EV!
Peugeot en Citroën sleutelen al meer dan twee jaar aan een piepkleine SUV. Het kleine model zou 1008 gaan heten bij Peugeot, maar het is geschrapt… Of zou het er toch nog van komen?
Op papier houdt het idee van een puur elektrische mini-SUV best steek: hij zou de twee sterkste trends van de markt combineren. Onze collega’s van L’Argus beweren trouwens dat het model bij Citroën een plaats zou moeten krijgen hebben tussen de C3 en de C3 Aircross, en bij Peugeot onder de e-2008. We gaan dus uit van een lengte van zo’n 4,10 meter.
De kleine SUV moest worden onthuld tegen 2025. Voor Europa was een puur elektrische variant voorzien, met een motor van een kleine 100 pk en een batterij van 37 kWh, zo schrijft L’Argus verder nog. In het Midden-Oosten en Zuid-Amerika zouden dan weer versies met verbrandingsmotor worden geïntroduceerd.
Maar door de huidige crisis moeten constructeurs hun uitgaven en investeringen herzien. Het zou ons niet verrassen mocht een elektrische mini-SUV niet voldoende marge hebben opgeleverd, zelfs niet wanneer hij met verbrandingsmotoren in ontwikkelingslanden zou worden gelanceerd. De 1008 zal dus nooit op de weg rijden. Of zou het management nog van mening veranderen eens de financiële gezondheid weer op peil is? Het zou zeker niet de eerste keer zijn in de meer dan 130 jaar dat de automobiel bestaat.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Amerikaanse elektrische SUV staat momenteel bovenaan de rangschikking van best verkochte auto's wereldwijd, een primeur voor een EV!
Met de SV-badge weet je dat je uitzonderlijke prestaties mag verwachten...
Dit is niets meer en niets minder dan Fiats interpretatie van de Citroën Ami.
Audi geeft zijn grote berlines en break een (zeer) lichte facelift, met ook iets meer basisuitrusting.