Mazda
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Peugeot en Citroën sleutelen al meer dan twee jaar aan een piepkleine SUV. Het kleine model zou 1008 gaan heten bij Peugeot, maar het is geschrapt… Of zou het er toch nog van komen?
Op papier houdt het idee van een puur elektrische mini-SUV best steek: hij zou de twee sterkste trends van de markt combineren. Onze collega’s van L’Argus beweren trouwens dat het model bij Citroën een plaats zou moeten krijgen hebben tussen de C3 en de C3 Aircross, en bij Peugeot onder de e-2008. We gaan dus uit van een lengte van zo’n 4,10 meter.
De kleine SUV moest worden onthuld tegen 2025. Voor Europa was een puur elektrische variant voorzien, met een motor van een kleine 100 pk en een batterij van 37 kWh, zo schrijft L’Argus verder nog. In het Midden-Oosten en Zuid-Amerika zouden dan weer versies met verbrandingsmotor worden geïntroduceerd.
Maar door de huidige crisis moeten constructeurs hun uitgaven en investeringen herzien. Het zou ons niet verrassen mocht een elektrische mini-SUV niet voldoende marge hebben opgeleverd, zelfs niet wanneer hij met verbrandingsmotoren in ontwikkelingslanden zou worden gelanceerd. De 1008 zal dus nooit op de weg rijden. Of zou het management nog van mening veranderen eens de financiële gezondheid weer op peil is? Het zou zeker niet de eerste keer zijn in de meer dan 130 jaar dat de automobiel bestaat.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
Mazda trakteert zichzelf op een nieuw vlaggenschip met plaats voor 7 personen: dit is de SUV CX-80, die boven de CX-60 en CX-5 komt te staan.
Net als de kleinere C3 zal deze nieuwe Citroën C3 Aircross beschikbaar zijn op benzine, als hybride en als volledig elektrische versie!
De ex-Alfa Romeo Milano heeft enkele mooie troeven die voor zich spreken.
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?