Pick-ups niet langer automatisch lichtevracht in Vlaanderen

Wie een pick-up koopt voor particulier gebruik, zal binnenkort niet langer de fiscale voordelen genieten die voor dit soort lichte vrachtwagens gelden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 08 oktober 2020
  • Sector
  • 1.922 weergaven

Het nieuws is te lezen in de krant De Tijd: Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele wil komaf maken met particulieren die een pick-up kopen voor de fiscale voordelen. Omdat een pick-up wordt beschouwd als een lichte vrachtwagen, betaal je namelijk geen BIV en ligt de verkeersbelasting op slechts 150 euro per jaar, minder dan voor een kleine stadsauto. Als diezelfde pick-ups als personenwagen zouden worden ingeschreven, zou de BIV boven de 10.000 euro liggen en de jaarlijkse verkeersbelasting op 3.000 à 4.000 euro, zo rekent de minister uit. Nu pick-ups altijd maar comfortabeler worden en stilaan bijna even goed rijden als een personenwagen, kiezen steeds meer mensen voor zo’n groot model. De Tijd schrijft dat hun aantal op tien jaar tijd verdrievoudigd is tot 310.000, waarvan slechts de helft voor professioneel gebruik wordt ingezet.

Bewijzen

Er komen nieuwe regels. Iedereen blijft vrij om een pick-up te kopen, maar wie de fiscale vrijstellingen wil genieten die gelden voor een lichte vrachtwagen, zal moeten kunnen aantonen dat de auto wordt ingezet voor professionele doeleinden. Zo niet zal je de volledige belasting betalen, die in Vlaanderen sterk gebaseerd is op de gehomologeerde CO2-uitstoot. Op dat onderdeel scoren pick-ups natuurlijk niet zo sterk…

Niet retroactief

Wanneer de nieuwe maatregel wordt ingevoerd, zal hij wel enkel gelden voor wie vanaf dan een pick-up koopt als particulier. Wie vandaag reeds gebruik maakt van dit fiscale gunstregime, zal dit voor zijn huidige auto behouden. “De bedoeling is niet dat wie al een pick-up heeft gestraft wordt”, zegt de minister.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Renault AIR4: de 4L… klaar om te vliegen

Deze AIR4 wil tot 700 meter hoogte gaan!

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine A110, technische en technologische update

Alpine vernieuwt het A110-gamma en maakt van de gelegenheid gebruik om wat extra peper toe te voegen aan het recept van zijn sportwagen.

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki S-Cross: assertievere blik

Suzuki onthult de nieuwe generatie van zijn S-Cross. Die wordt voorgesteld als een “echte SUV” met een vernieuwend design. Hij wordt exclusief aangedreven door een 1.4 liter turbobenzine 48 Volt microhybride.

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

Officieel: Kia Niro, spannender dan ooit!

De nieuwe generatie van de Niro is enkel enkel verkrijgbaar als hybride, plug-in hybride of puur elektrisch. En ook zijn styling wordt spannender!

Aanbevolen tests voor jou

3,9 /5 Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Test: BMW M240i xDrive, plezier in het vizier

Terwijl de 1-Reeks een brave voorwieltrekker is geworden heeft BMW voor zijn nieuwe 2-Reeks vastgehouden aan een achterwielaangedreven architectuur. Maar weet die nog steeds de “Freude am Fahren” te bieden die het merk zo dierbaar is?

4,0 /5 Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Test: Ford Mustang Mach-E GT, elektrisch Zwitsers zakmes

Hij is agressiever, sportiever en dynamischer, maar toch gedraagt deze GT-versie van de Amerikaanse SUV zich niet zoals de ontembare volbloed die we hadden verwacht…

3,4 /5 Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Test: Citroën ë-Berlingo, elektrisch met het hele gezin

Na de ë-C4 komt Citroën met een puur elektrische variant van zijn meest populaire bestelbreak. Deze volledig uitstootvrije ë-Berlingo is een opsteker voor kroostrijke gezinnen op zoek naar een auto die zowel schoon als praktisch is.

3,4 /5 Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Test: Ford Ranger, 4 speciale edities van de nummer één

Om hulde te brengen aan het huidige Ranger-gamma en eraan te herinneren dat er nog exemplaren te koop zijn, heeft Ford niet minder dan 4 speciale edities voorgesteld! We gaan op pad met de Wolftrack, Stormtrak, Raptor SE en MS-RT!

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

In Nederland kunnen nu ook niet-Tesla’s gaan Superchargen

Zoals beloofd stelt Tesla zijn Supercharger-snellaadnetwerk open voor auto’s van andere merken. De Texanen beginnen voorzichtig, met een proefproject in Nederland.

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

Top 10 van de meest betrouwbare automerken in 2021

De Japanse merken kunnen, nog maar eens, uitstekende resultaten voorleggen in deze nieuwe betrouwbaarheidsstudie.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Range Rover Classic, de coolste 4x4

In zijn 26-jarige carrière heeft de Range Rover Classic de reputatie gekregen dat hij de uitvinder was van het segment van de luxe-SUV. Hij voelt zich net zo goed in zijn sas in de chicste winkelstraat als in de wildernis en kan echt alles, zoals bijvoorbeeld zijn bestuurder een nog coolere uitstraling geven.

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

Toekomstig collectors’ item: Lotus 2 Eleven, radicaler wordt het niet

In 2007 stelde Lotus op het salon van Genève een radicaal model voor, bedoeld om asfalt te gaan verslinden op circuits: de Lotus 2 Eleven. Verrassend voor een auto van dit kaliber is dat bepaalde exemplaren – voor een heel redelijke meerprijs – gehomologeerd waren voor de openbare weg.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Elektrisch, Automaat

€ 35.990

Benzine, Manueel

€ 17.990
2020

Diesel, Automaat

€ 69.900
2021
56 km

Diesel, Manueel

€ 31.250
2021
70 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 85.900
20.000 km

Diesel, Manueel

€ 2.500
2008
131.665 km

Diesel, Manueel

€ 13.995
2014
95.505 km

Diesel, Manueel

€ 20.995
2015
128.149 km