Pick-ups niet langer automatisch lichtevracht in Vlaanderen

Wie een pick-up koopt voor particulier gebruik, zal binnenkort niet langer de fiscale voordelen genieten die voor dit soort lichte vrachtwagens gelden. Dat heeft de Vlaamse regering beslist.
  • Troubleyn  Bert Troubleyn Bert
  • 08 oktober 2020
  • Sector

Het nieuws is te lezen in de krant De Tijd: Vlaams minister van Financiën Matthias Diependaele wil komaf maken met particulieren die een pick-up kopen voor de fiscale voordelen. Omdat een pick-up wordt beschouwd als een lichte vrachtwagen, betaal je namelijk geen BIV en ligt de verkeersbelasting op slechts 150 euro per jaar, minder dan voor een kleine stadsauto. Als diezelfde pick-ups als personenwagen zouden worden ingeschreven, zou de BIV boven de 10.000 euro liggen en de jaarlijkse verkeersbelasting op 3.000 à 4.000 euro, zo rekent de minister uit. Nu pick-ups altijd maar comfortabeler worden en stilaan bijna even goed rijden als een personenwagen, kiezen steeds meer mensen voor zo’n groot model. De Tijd schrijft dat hun aantal op tien jaar tijd verdrievoudigd is tot 310.000, waarvan slechts de helft voor professioneel gebruik wordt ingezet.

Bewijzen

Er komen nieuwe regels. Iedereen blijft vrij om een pick-up te kopen, maar wie de fiscale vrijstellingen wil genieten die gelden voor een lichte vrachtwagen, zal moeten kunnen aantonen dat de auto wordt ingezet voor professionele doeleinden. Zo niet zal je de volledige belasting betalen, die in Vlaanderen sterk gebaseerd is op de gehomologeerde CO2-uitstoot. Op dat onderdeel scoren pick-ups natuurlijk niet zo sterk…

Niet retroactief

Wanneer de nieuwe maatregel wordt ingevoerd, zal hij wel enkel gelden voor wie vanaf dan een pick-up koopt als particulier. Wie vandaag reeds gebruik maakt van dit fiscale gunstregime, zal dit voor zijn huidige auto behouden. “De bedoeling is niet dat wie al een pick-up heeft gestraft wordt”, zegt de minister.

Meer lezen over:

Troubleyn  Bert
Over de auteur: Troubleyn Bert Bert Troubleyn kreeg de liefde voor de auto door zijn moeder ingelepeld. Hij is vooral geboeid door technologische innovatie en door de feiten achter de hypes.
Dat uit zich in een garage waar een hedendaagse elektrische auto broederlijk naast een BMW 8-Reeks uit 1992 staat.
Source ©: De Tijd.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Maserati GranCabrio Folgore: volledig elektrische cabrio

Na eerst de versie met de Nettuno-V6 te hebben onthuld, is de Maserati GranCabrio er nu ook als volledig elektrische Folgore.

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Alfa Romeo Milano is niet meer. Leve de Alfa Romeo Junior!

De Italiaanse regering had het niet zo voor het idee dat Alfa Romeo de naam van de hoofdstad van Lombardije zou gebruiken voor zijn compacte SUV.

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km