Aston Martin
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Deze Zwitserse coupé heeft 3 elektromotoren en belooft een rijbereik van bijna 500 kilometer. volgens het merk duurt het nog tot 2024 voor hij op de weg rijdt. Daarna volgen nog andere sportieve modellen.
Als de naam een belletje doet rinkelen, dan is dat omdat het dezelfde is als die van Ferdinand Piëch, voormalig Porsche-ingenieur en VW-baas. Vandaag stort zijn zoon Toni Piëch zich in het avontuur als medeoprichter en CEO van een nieuwe autoconstructeur. Nu ja, zo nieuw is die nu ook weer niet, want het merk had al een conceptcar onthuld op het salon van Genève van 2019. Maar dit is dus de productieversie van de sportieve Zwitser.
De GT is 4,4 meter lang, bijna 2 meter breed en 1,25 meter hoog. Die afmetingen komen dicht in de buurt van die van de Jaguar F-Type. Maar ondanks zijn achterwielaangedreven proporties is de Zwitser een vierwielaandrijver. Hij heeft namelijk 3 elektromotoren, een vooraan en twee achteraan, zoals in de MG Marvel R die we recent nog aan de tand konden voelen. Elke motor ontwikkelt 150 kW zodat het totaal op ruwweg 600 pk piekt. Het gewicht van minder dan 1.800 kilo maakt dat hij mooie prestaties kan claimen, zoals een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 3 seconden en 0 naar 200 km/u in minder dan 9 tellen.
In tegenstelling tot in de meeste EV’s die we vandaag op de markt zien zitten de batterijen van de Piëch niet onder de vloer. Ze zijn verspreid over de middentunnel en het achterste deel van de auto. Op die manier komt hij aan een statische gewichtsverdeling van 40/60, maar ook aan een zeer lage rijhouding. In totaal kan hij 75 kWh opslaan, goed voor een rijbereik van 500 kilometer. Uiteraard kan de GT snelladen: hij kan tot 80 procent rijbereik recupereren in slechts 8 minuten als hij aan een aangepaste CCS2-stekker wordt gekoppeld. Het merk belooft zelfs volledig opladen in minder dan 5 minuten aan een speciaal ontwikkelde laadpaal. Dat willen we weleens meemaken.
We mogen ook een echt sportwagenrijgedrag verwachten als je weet wie de ontwikkeling van deze sportwagen op zich heeft genomen: Klaus Schmidt, die 30 jaar lang aan het hoofd heeft gestaan van de M-divisie van BMW. De constructeur belooft trouwens dat het testprogramma even doorgedreven is als dat van Duitse premiumconstructeurs. De Zwitser zal dus ook over de Nürburgring worden gejaagd. Maar dat is niet alles, want de GT zal niet lang alleen blijven in de catalogus van Piëch. Zijn chassis zal als basis dienen voor twee andere sportieve modellen: een berline en, uiteraard, een SUV.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.
Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.
De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...