Pininfarina en Rimac zijn klaar om het tegen elkaar op te nemen!

De eerste productieklare Rimac Nevera is van de band gerold en Pininfarina is gestart met de bouw van zijn Battista, twee elektrische supercars met gelijkaardige specificaties.

  • Henckaerts  Arnaud Henckaerts Arnaud
  • 14 juli 2022
  • Elektrisch

Na vijf jaar van ontwikkelingswerk, 18 prototypes en 1,6 miljoen uur onderzoek is het Kroatische Rimac klaar met de eerste productieversie van zijn Nevera. Vanaf nu zal het bedrijf jaarlijks zo’n 50 stuks bouwen in zijn nieuwe fabriek in Zagreb, een proces dat manueel plaatsvind en zo’n 5 weken duurt. Ze worden aan klanten geleverd via 25 officiële dealers, waarvan één in Brussel.

De definitieve specificaties van de Nevera: vier elektromotoren met samen 1.914 pk, een koppel van 2.360 Nm en van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden en een top van 412 km/u! Met zijn 120 kWh grote batterij komt de Nevera officieel zo’n 550 km ver op één batterijlading.

Kroatië – Italië

Pininfarina de handschoen op om Rimac het vuur aan de schenen te leggen, en start in het Italiaanse Cambiano, in de buurt van Turijn, met de bouw van zijn elektrische Battista. En ook de Italianen citeren daarbij straffe cijfers: meer dan 1.900 pk en een koppel van 2.340 Nm, ook hier goed voor voor een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden, maar de topsnelheid is met 350 km/u iets lager. Het 120 kWh grote batterijpakket van de Battista wordt geleverd door… Rimac, en zorgt voor een rijbereik van zo’n 500 km.


Hoewel de prestatiecijfers van de Battista en die van de Nevera gelijkaardig zijn, doet Pininfarina er dubbel zo lang over om een auto in elkaar te zetten, zo’n 10 weken, of 10 mensen die 1.250 uur in de weer zijn. Voor de nog exclusievere Battista Anniversario worden dat zelfs 1.340 uren. In het totaal worden er niet meer dan 150 Battistas gebouwd die aan de man gebracht worden via één van de 25 verdeelpunten van Pininfarina, waarvan ook één in Brussel.


Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Henckaerts  Arnaud
Over de auteur: Henckaerts Arnaud Of het nu een stadsautootje is, een sportwagen of een oldtimer... Arnaud heeft een zwak voor auto's met karakter. En dat mag gerust een Fiat Panda zijn van een jaar of 40 oud! Limburger in hart en nieren, dus de weg naar huis is zelden de snelste, wel de leukste.
Foto's ©: Rimac - Pininfarina.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km