Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
De eerste productieklare Rimac Nevera is van de band gerold en Pininfarina is gestart met de bouw van zijn Battista, twee elektrische supercars met gelijkaardige specificaties.
Na vijf jaar van ontwikkelingswerk, 18 prototypes en 1,6 miljoen uur onderzoek is het Kroatische Rimac klaar met de eerste productieversie van zijn Nevera. Vanaf nu zal het bedrijf jaarlijks zo’n 50 stuks bouwen in zijn nieuwe fabriek in Zagreb, een proces dat manueel plaatsvind en zo’n 5 weken duurt. Ze worden aan klanten geleverd via 25 officiële dealers, waarvan één in Brussel.
De definitieve specificaties van de Nevera: vier elektromotoren met samen 1.914 pk, een koppel van 2.360 Nm en van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden en een top van 412 km/u! Met zijn 120 kWh grote batterij komt de Nevera officieel zo’n 550 km ver op één batterijlading.
Pininfarina de handschoen op om Rimac het vuur aan de schenen te leggen, en start in het Italiaanse Cambiano, in de buurt van Turijn, met de bouw van zijn elektrische Battista. En ook de Italianen citeren daarbij straffe cijfers: meer dan 1.900 pk en een koppel van 2.340 Nm, ook hier goed voor voor een sprint van 0 naar 100 km/u in minder dan 2 seconden, maar de topsnelheid is met 350 km/u iets lager. Het 120 kWh grote batterijpakket van de Battista wordt geleverd door… Rimac, en zorgt voor een rijbereik van zo’n 500 km.
Hoewel de prestatiecijfers van de Battista en die van de Nevera gelijkaardig zijn, doet Pininfarina er dubbel zo lang over om een auto in elkaar te zetten, zo’n 10 weken, of 10 mensen die 1.250 uur in de weer zijn. Voor de nog exclusievere Battista Anniversario worden dat zelfs 1.340 uren. In het totaal worden er niet meer dan 150 Battistas gebouwd die aan de man gebracht worden via één van de 25 verdeelpunten van Pininfarina, waarvan ook één in Brussel.
Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.