Pionierswerk: de nieuwe BMW 7 Reeks!

  • Piette François
  • 24 juni 2001
Progressief, dynamisch design ** het innovatief display en bedieningsconcept iDrive en ConnectedDrive met het BMW internet-portaal ** 8 cilindermotor met revolutionaire techniek ** de eerste zesversnellingsautomaat ter wereld ** aluminium onderstel met Dynamic Drive en EDC-K ** ISIS progressief veiligheidsconcept en vooruitstrevende ITS hoofd-airbags. De nieuwe BMW 7 Reeks wijst de weg naar de toekomst van de auto's in de absolute topklasse. Met een vooruitstrevend koetswerk- en interieurdesign, een vernieuwend bedieningsconcept en een veelheid aan technologische hoogstandjes, stelt de nieuwe 7 Reeks in de categorie der luxueuze prestatie-limousines nieuwe normen inzake prestaties, dynamiek, veiligheid, luxueus comfort en zuinigheid. De BMW 7 Reeks zal zijn wereldpremière beleven op de IAA in München en wordt in de maand november in Europa gelanceerd in de versies 735i en 745i. Een referentie inzake bestuurdersgerichtheid en comfort: het iDrive concept Met iDrive stelt BMW in de 7 Reeks een innoverend concept van bestuurdersgerichtheid en rijgedrag voor. Samen met een unieke reeks functies houdt dat ook een drastische vermindering en heroriëntering in van de bedieningselementen. In het kader van deze compromisloze stap in de toekomst, kwam men tot de slotsom dat de centrale versnellingspook en de conventionele startsleutel technologisch voorbijgestreefd waren. De weinige elementen die werkelijk belangrijk zijn voor het rijden, zijn op en rond het stuurwiel aangebracht, terwijl een aantal vaak gebruikte basisfuncties een centrale positie op de boordplank kregen. De meeste andere functies - zoals alle telematische diensten zoals navigatie, ASSIST (nog niet in België beschikbaar) en het eerste individueel geconfigureerde BMW internet-portaal met WAP-ondersteuning - worden allemaal bediend door middel van een intuïtief te bedienen regelknop in de centrale console, die een rechtstreekse dialoog aangaat met het controlescherm. Voor de bestuurder staat iDrive voor een eenvoudige, veilige bediening en een gemakkelijke toegang tot de wereld van ConnectedDrive, waarin communicatie, informatie en navigatie een gemeenschappelijk technologisch platform vormen. Een referentie inzake verbruik en prestaties: revolutionaire achtcilinder met de eerste zestrapsautomaat ter wereld. Het meest voor zichzelf sprekende technologische hoogstandje is de nieuwe generatie V8-motoren. Nagenoeg alle betekenisvolle parameters ervan zijn variabel, zoals kleptiming (Bi-Vanos), kleplichthoogte (Valvetronic) en - voor de allereerste keer - lengte van het inlaatkanaal, waardoor ze aan alle omstandigheden aangepast kunnen worden met een perfectiegraad die totnogtoe onbekend was. Met dit compromisloze motormanagement zet de BMW achtcilindermotor nieuwe referenties neer: het brandstofverbruik is met nagenoeg 14% gedaald, terwijl het maximum vermogen met ongeveer 14% steeg. Er is keus tussen een motor van 3,6 liter die 272 pk (200 kW) en 360 Nm ontwikkelt in de 735i, en een motor van 4,4 liter die 333 pk (245 kW) en 450 Nm ontwikkelt in de 745i. Voor de overdracht van het vermogen zorgt de eerste in serie gebouwde zestrapsautomaat ter wereld. Deze bijzonder doeltreffende en compacte versnellingsautomaat met geïntegreerde "Shift-by-Wire"-technologie wordt bediend door een nieuwe keuzehendel aan de stuurkolom en door Steptronic-bedieningsknoppen in de stuurwielrand. Met deze vernieuwende aandrijflijn zijn uitstekende prestaties mogelijk. De spurt uit stilstand naar 100 km/u wordt respectievelijk in 7,5 en 6,3 seconden afgelegd en de topsnelheid bedraagt in beide gevallen 250 km/u. Het verbruik volgens de EU-gemiddeldencriteria is voor een wagen van deze klasse een absoluut laagterecord: 10,7 of 10,9 l/100km. Een referentie in rijdynamiek en veiligheid De nieuwe kwaliteit van de rijcultuur in de 7 Reeks vloeit voort uit een hele reeks vooruitstrevende technologieën. Zo is bijvoorbeeld het volledig aluminium onderstel beschikbaar met de nieuwe "Dynamic Drive"-techniek en voor het eerst ook met een continu variabele elektronische schokdempercontrole (Electronic Damper Control) en met luchtvering met automatische hoogteregeling van de achteras. Een toename van de passieve veiligheid wordt onder andere gerealiseerd door de verdere ontwikkeling van de ITS hoofdairbags, nieuwe actieve hoofdsteunen vooraan en het bijzonder snelle ISIS netwerk. Dat is verantwoordelijk voor de transmissie en uitwisseling van alle gegevens die betrekking hebben op veiligheid, van belang bij aanrijdingen, met een gedecentraliseerd intelligent sensor-concept, dat de bediening van de individuele componenten activeert met een grotere snelheid, een grotere nauwkeurigheid en een grotere selectiviteit. De combinatie van deze innovaties en ontelbare nieuwe ontwikkelingen in de BMW 7 Reeks maken er een auto van die een nieuwe interpretatie geeft aan het begrip "zuiver rijplezier". De levering van de nieuwe limousines start in Europa op 17 november en in de Verenigde Staten en andere markten in het voorjaar van 2002, samenvallend met de lancering van de lange versies. Bron : BMW Group Belgium
BMW
Over de auteur: Piette François

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Scoop: elektrische Mercedes C-Klasse opnieuw betrapt

Na hem eerst te hebben gespot bij Mercedes, lijkt de volledig elektrische tegenhanger van de C-Klasse nu zijn wintertests te ondergaan.

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

Nissan Qashqai: nieuw samoeraigezicht!

De Nissan Qashqai krijgt een facelift voor 2024. De compacte SUV geniet van nieuwe technologie en een sterk vernieuwd design, dat zijn inspiratie haalt bij de oude Japanse krijgers.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.900
2021
1.500 km