Plug-inhybrides: regering keert op haar stappen terug

Met haar zogenoemde jacht op “fake hybrides” schoot de regering-Michel met een kanon op een mug. De regering zou nu overwegen de norm voor fiscale aftrekbaarheid bij te stellen.

  • Bervoets Wim
  • 12 december 2017

Toen de regering-Michel enkele maanden geleden haar Zomerakkoord voorstelde, wilde ze de zogenaamde “fake hybrides” aanpakken, plug-inhybrides die door hun kleine batterij in de praktijk alleen op hun verbrandingsmotor reden, maar wel van het fiscale voordeel van een hybride konden profiteren.

Doelstelling voorbij

Als norm voor wat als een “echte” en een “fake” hybride werd beschouwd, stelde de regering een batterijcapaciteit van 1 kWh per 100 kilogram autogewicht voorop. In de praktijk kon daardoor zowat geen enkele hybride meer als volwaardige hybride worden beschouwd. Daarop besliste de regering om de norm te verlagen naar 0,6 kWh per 100 kilogram.

Opnieuw verlagen

Nu zou de regering de norm opnieuw willen verlagen, deze keer naar 0,5 kWh per 100 kilogram. Dat is goed nieuws voor heel wat modellen die als echte hybrides in de markt worden gezet maar voordien uit de boot vielen, zoals de Toyota Prius Plug-in, Hyundai Ioniq Plug-in en Kia Niro PHEV. Ook de Volkswagen Golf en Passat GTE, Audi A3 e-tron en BMW 530e iPerformance worden daardoor als volwaardige hybrides beschouwd.

Meer lezen over:

Over de auteur: Bervoets Wim Wim Bervoets is redacteur bij Vroom sinds 2016. Hij interesseert zich voor alles van stadsauto’s tot sportwagens, en kijkt met een open blik naar de mobiliteit en brandstoffen van de toekomst.
Toch droomt hij nog altijd van een Lotus Elise...

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

Aston Martin DBX: nieuw interieur en nu altijd 707 pk

De Aston Martin DBX is voortaan enkel nog maar leverbaar als 707 en krijgt een nieuw dashboard, met een hoogdnodige update op technologisch vlak.

Range Rover Electric speelt op ijs

Range Rover Electric speelt op ijs

Land Rover laat de eerste beelden zien van zijn toekomstige Range Rover Electric zonder camouflage, en vertelt ons meer over zijn innovatieve tractiecontrole.

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel Grandland 2024: elektrische SUV vol licht en energie

Opel heeft zijn grootste SUV Grandland vernieuwd voor 2024. Deze tweede generatie zit vol nieuwigheden voor het Duitse merk op vlak van licht, maar ook op vlak van elektrische technologie met een actieradius van 700 km.

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

Porsche Cayenne GTS 2024: grote troostprijs!

De onlangs gemoderniseerde Cayenne krijgt opnieuw een GTS-versie. Die biedt een beetje 'Turbo GT'-smaak aan Europese klanten die het zonder deze topversie moeten stellen...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km