Met haar zogenoemde jacht op “fake hybrides” schoot de regering-Michel met een kanon op een mug. De regering zou nu overwegen de norm voor fiscale aftrekbaarheid bij te stellen.

Wim Bervoets
12/12/2017

Toen de regering-Michel enkele maanden geleden haar Zomerakkoord voorstelde, wilde ze de zogenaamde “fake hybrides” aanpakken, plug-inhybrides die door hun kleine batterij in de praktijk alleen op hun verbrandingsmotor reden, maar wel van het fiscale voordeel van een hybride konden profiteren.

Doelstelling voorbij

Als norm voor wat als een “echte” en een “fake” hybride werd beschouwd, stelde de regering een batterijcapaciteit van 1 kWh per 100 kilogram autogewicht voorop. In de praktijk kon daardoor zowat geen enkele hybride meer als volwaardige hybride worden beschouwd. Daarop besliste de regering om de norm te verlagen naar 0,6 kWh per 100 kilogram.

Opnieuw verlagen

Nu zou de regering de norm opnieuw willen verlagen, deze keer naar 0,5 kWh per 100 kilogram. Dat is goed nieuws voor heel wat modellen die als echte hybrides in de markt worden gezet maar voordien uit de boot vielen, zoals de Toyota Prius Plug-in, Hyundai Ioniq Plug-in en Kia Niro PHEV. Ook de Volkswagen Golf en Passat GTE, Audi A3 e-tron en BMW 530e iPerformance worden daardoor als volwaardige hybrides beschouwd.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.