POGEA Corvette: ben jij zoals wij?

  • Wouters Bruno
  • 09 februari 2012

Is politieke correctheid niet aan jou besteed? Laten de Berlingo of de up! je helemaal koud en verafschuw je de 'perfecte' Duitse berlines? Vlucht je liever voor de liefhebbers van identiek gerestaureerde oldtimers? En denk je net als wij dat een Ferrari 458 alleen goed is voor dameskappers? Wij hebben een auto gevonden die je zeker zal bevallen!

Moderne techniek

Wat denk je ervan om al die ja-knikkers lik op stuk te geven met een Corvette uit 1959? Pas op, geen exemplaar met nog een origineel overdrukplaatje op de radiator, trommelremmen of een 4.6 V8 die niet verder geraakt dan 300 SAE pk's.

Neen, wat wij voorstellen is een Corvette uit 1959 met op-en-top moderne onderdelen: een nieuw buizenonderstel met moderne ophanging en remmen en een 6.2 Corvette LS3-blok. POGEA Racing sleutelde aan dit blok en voerde het nog op. In de Corvette C6 levert het "slechts" 436 pk, maar dankzij betere nokkenassen, nieuwe injectoren en een uitlaat die vrijer ademt (Edelbrock-spruitstuk met inox en slechts twee dempers) haalt de Corvette 59 maar liefst 485 pk. De verhouding tussen het gewicht en het vermogen is bovendien aantrekkelijker (2,3 kg/pk).

Dit niet zo bescheiden vermogen wordt via een manuele vijfbak en een keramische koppeling op de wielen overgebracht. 'Onze' Corvette spurt in 3,9 seconden van 0 tot 100 km/u en haalt een topsnelheid van 288 km/u. Om veilig tot stilstand te komen, zien we geventileerde en geperforeerde schijven (330 mm vooraan, 300 mm achteraan) met zes (vooraan) of vier pistons (achteraan). Het orgelpunt zijn de wielen: 9.5x18 vooraan en 12x19 op de achteras. De banden zijn Bridgestones 265/40 R 18 en 305/30 R 19. Die krijg je niet in het koetwerk met halve maatregelen. De Corvette kreeg 37 cm dikkere heupen.

De POGEA Corvette ziet er weelderig uit in zijn rood-witte kleedje en herhaalt dat kleurenschema in het ouderwetse interieur, met als enige anachronismen de Cobra-zetels, het Vallelunga-stuur, een Alpine-geluidsinstallatie, airconditioning en stuurbekrachtiging. Ik ben al helemaal verleid! Hoeveel hij kost? 225.000 euro. Verdorie!

Over de auteur: Wouters Bruno Bruno Wouters schrijft sinds 2005 voor Vroom. Als iets wielen en een motor heeft, is Bruno een gelukkig man.
Technologische evoluties boeien hem zeker, maar sensaties zoekt hij het liefst op plattelandswegen met een Morgan of met de motor.
Foto's ©: Manufacturer. Source ©: Pogea Racing.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Automaat

€ 27.547

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km