De concept Precept is “een uitzicht geeft op
toekomstige modellen en die de manier toont waarop we innovatie zullen
gebruiken om onze impact op het milieu te minimaliseren,” zo vertelt Thomas
Ingenlath, CEO van Polestar
Dankzij de lange
wielbasis van 3,1 meter is er ruimte voor “een groot batterijblok” (zonder meer
technische details) en komt ook veel beenruimte vrij voor de passagiers
achterin.
Qua uiterlijke
details valt de ‘Smart Zone’ op, die het traditionele radiatorrooster vervangt.
De elektrische conceptcar verbergt daar de veiligheidssensoren (twee radars en
een hogeresolutiecamera) achter een klein transparant scherm.
De GT-conceptcar
heeft ook geen achterruit meer. Die is vervangen door een groothoekcamera voor
voldoende zicht naar achteren. Daardoor kan het glazen dak doorlopen tot net
achter de achterpassagiers maar kan ook de kofferklep verder openen en is hij
praktischer, zo beweert Polestar. Enkel praktijktests zullen kunnen uitwijzen
of we niet toch liever een goede oude achterruit hebben…
Aan boord valt de
jongste evolutie op van het infotainmentsysteem dat Polestar en Google samen
hebben ontwikkeld. Het combineert een groot aanraakscherm van 15 duim in
portretopstelling met een scherm van 12,5 duim als instrumentenbord. Het
systeem heeft een eye-trackingfunctie waarmee de bestuurder met een eenvoudige
blik menu’s en functies kan instellen.
Polestar legt
verder veel nadruk op de aanwezigheid van talrijke gerecycleerde materialen aan
boord. De oppervlakken van de stoelen zijn bijvoorbeeld gemaakt uit
gerecycleerde PET-flessen en de dwarsvlakken en hoofdsteunen zijn gemaakt op
basis van vinyl uit gerecycleerde kurk terwijl de vloermatten van gerecycleerde
visnetten komen. Al die elementen moeten “de nieuwe topluxe aantonen die de
conventies van leer, hout en chroom overstijgen”.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?