In Genève stelt Porsche zijn krachtigste atmosferische 911 ooit voor: de
911 GT3 RS. Dit duiveltje-uit-een-doosje werd gemaakt voor het circuit.
Christiaens Jean-Francois
21 februari 2018
Het wordt een gewoonte bij Porsche: wanneer er een nieuwe generatie van
de 911 GT3 wordt gelanceerd, volgt ook de GT3 RS. De radicalere, krachtigere en
lichtere straat-911 kan zijn rubber ook perfect gebruiken op circuit.
Esthetisch lijkt hij op de recente 911 GT2 RS, met gespierde vleugels en
koetswerkaddenda. Zo kan je niet om de gigantische regelbare achtervleugel uit
koolstofvezel heen.
520 pk
Onder de motorkap vinden we de vier liter grote flat six uit de 911 GT3 terug. De nodige mechanische aanpassingen
doen het vermogen stijgen van 500 tot 525 pk. Die indrukwekkende power gaat nog
steeds alleen naar de achterwielen. Het maximumtoerental stijgt dan weer tot
9.000 tpm, kwestie van voor voldoende auditief genot te zorgen. In
tegenstelling tot de “gewone” GT3, die je laat kiezen tussen een manuele
versnellingsbak en de PDK-bak met dubbele koppeling, heeft de GT3 RS nog steeds
twee pedalen. Met de PDK-versnellingsbak haalt hij 100 km/u vanuit stilstand in
3,2 seconden en gaat hij door tot 312 km/u.
Kogel
Om het dynamische weggedrag in de RS nog te doen toenemen, voorzag
Porsche kogelgewrichten voor alle ophangingsarmen. De vierwielsturing werd volgens
de Duitsers ook herwerkt, en de banden werden nog een maatje groter vergeleken
met de GT3: 265/35 R20 vooraan, 325/30 R21 achteraan.
1.430 kilogram
De gelukkige klanten kunnen zonder meerprijs kiezen voor een Club
Sport-pakket. Daar zit een rolkooi in, een brandblusser, een schakelaar om de
batterij af te koppelen en een zespuntsharnas. Wie rondetijden wil verbeteren,
kan extra betalen voor het Weissach-pack, ontwikkeld door Porsches
Motorsport-afdeling. Dat bevat extra onderdelen uit koolstofvezel voor het
chassis, het interieur en het koetswerk, en velgen uit magnesium. Het gewicht
van de 911 GT3 RS wordt daardoor beperkt tot 1.430 kilogram.
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois
Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat. Heet dat dan ouder worden?
Als de Porsche Taycan een facelift krijgt, is het niet meer dan logisch dat de technisch gelijke Audi e-tron GT volgt. Audi laat nu al enkele foto’s zien van de elektrische sportberline, maar krijgt hij ook de 1.108 pk sterke motoren van de Taycan Turbo GT?