Porsche 911 GT3 RS, nog extremere limieten voor rijplezier met een verbrandingsmotor

De 911 voor de puristen staat scherper dan ooit. Op het programma: aerodynamica op het scherpst van de snee, technieken uit de motorsport, een atmosferisch blok met 525 pk en een korte versnellingsbak!

  • Christiaens  Jean-Francois Christiaens Jean-Francois
  • 18 augustus 2022
  • Lancering

De nieuwste 911 GT3 maakt zoals beloofd zijn rentree na een trainingskamp en schakelt over op de RS-modus. Dit is de scherpste versie van de 911 GT3, waarmee hij op circuitdagen snelle tijden kan neerzetten, maar toch goedgekeurd is voor gebruik op de openbare weg.

Actieve aerodynamica

Het meest zichtbare deel van de transformatie is de enorme achtervleugel. In tegenstelling tot de 'onopvallende' Touring-versie van de GT3, toont de GT3 RS duidelijk zijn honger naar het circuit met dit enorme aanhangsel. Het is de eerste keer op een 911 voor straatgebruik dat de bovenkant ervan hoger reikt dan het dak. Samen met andere actieve elementen rond de voorwielen genereert hij tot 409 kg downforce bij 200 km/u, en tot 860 kg bij 285 km/u. Ter vergelijking: dat is twee keer zoveel als de vorige 911 GT3 RS en drie keer zoveel als de huidige 911 GT3.


DRS

Maar om de 911 GT3 RS op de rechte stukken even snel te laten gaan als in de bochten, heeft Porsche hem voor het eerst uitgerust met een 'DRS' (Drag Reduction System). De bestuurder kan op een knop drukken om de actieve elementen te laten zakken om de luchtweerstand te verminderen. Omgekeerd werken de actieve elementen ook als luchtremmen bij een noodstop.

Centrale radiator

Om plaats te maken voor de actieve elementen rond de voorwielen heeft Porsche het koelsysteem van de 911 GT3 RS herbekeken. In plaats van de drie kleine radiatoren van zijn voorgangers, is de nieuwe 911 GT3 RS nu voorzien van een grote centrale radiator onder het kofferdeksel vooraan. Een technische oplossing die overgenomen is van de 911 RSR en 911 R competitiemodellen.

Instelbare vering en differentieel

Andere vernieuwingen in de 911 GT3 RS die de circuitervaring verder verbeteren, zijn onder andere de in Track-modus door de bestuurder onafhankelijk instelbare schokdempers, zowel qua compressie en rebound. De werking van het achterste differentieel kan ook rechtstreeks worden ingesteld met een op het stuur gemonteerde knop. 

Natuurlijk is de 911 GT3 RS ook lichter geworden dankzij het gebruik van met koolstofvezel versterkt plastic (CFRP). Zijn leeggewicht blijft beperkt tot 1.450 kg, tegen 1.435 kg voor de GT3 PDK, en dat ondanks het gebruik van talrijke extra aerodynamische elementen.

525 pk bij 8.500 tpm

Natuurlijk heeft ook het hart van dit beest de nodige verbeteringen gekregen. De atmosferische 4.0-liter boxer is opgevoerd tot 525 pk, 15 pk meer dan de GT3. De RS profiteert ook van een kortere eindverhouding voor zijn 7-traps PDK versnellingsbak. De topsnelheid wordt daarmee verlaagd tot 296 km/u, maar de klassieke sprint naar 100 km/u duurt 3,2 seconden, tegen 3,4 seconden voor de GT3 PDK en 3,9 seconden voor de GT3 met handgeschakelde versnellingsbak.

Meer dan € 240.000

In België biedt Porsche de nieuwe GT3 RS aan vanaf € 240.187. Er zijn twee belangrijke optiepakketten: het Clubsport-pakket wordt zonder meerprijs aangeboden en omvat een rolbeugel, een manuele brandblusser en een zespuntsgordel voor de bestuurder. Het Weissach pakket, met een prijs van € 39.716, omvat talrijke carbon of CFRP onderdelen en van de motorsport afgeleide magnetische peddels voor de PDK-versnellingsbak.

Op zoek naar een nieuwe wagen?

Ben jij op zoek naar een Porsche 911? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche 911-zoekertjes nu hier:

Meer lezen over:

Christiaens  Jean-Francois
Over de auteur: Christiaens Jean-Francois Jean-François Christiaens is autojournalist sinds 2005. Hij houdt van alles wat rijdt, van elektrische auto’s tot hypercars.
Maar zijn hart gaat vooral sneller slaan van hot hatches uit het GTI-tijdperk. Hoewel een comfortabele break hem ook weer niet onbewogen laat.
Heet dat dan ouder worden?

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

Tesla Model 3 Performance is terug van weggeweest!

De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart #5: concept van een grote terreinwagen

Smart onthult de conceptcar #5 in première op het autosalon van Peking, een middelgrote SUV die ook naast de gebaande paden op zijn gemak moet zijn.

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

Focus op Volkswagens MIB4: ChatGPT, IDA en meer

De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Automaat

€ 27.547

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Manueel

€ 21.500

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's
€ 52.900
2021
1.500 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km