Tesla
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
Niets leukers dan een sleeper: een doodnormale auto die onverwacht knalprestaties neerzet. In de jaren 80 had Volkswagen zo’n versie van zijn Transporter. Al kreeg die obscure versie een Porsche-logo: de Porsche B32.
Flashback naar de jaren 80. Porsche ploegde in die tijd met een 959 door de woestijn in de rally Parijs-Dakar. Om dat avontuur tot een goed einde te brengen, had het een assistentievoertuig nodig, dat de 959 in het onherbergzame gebied bijstand kon verlenen.
Porsches oog viel op de Volkswagen T3, de derde generatie van het wereldberoemde Transporter-busje. De Volkswagen was toen verkrijgbaar in een versie met Syncro-vierwielaandrijving. Maar die versie bleek niet snel genoeg. Porsche kwamen dus op het lumineuze idee om een prototype te bouwen met de zescilinder boxer van een 911.
De ingenieurs graaiden voor de ophanging, versnellingsbak en remmen nog verder in de Porsche-onderdelenbak, en dat resulteerde in de Porsche B32: een Volkswagen T3 met Porsche-addenda zoals Fuchs-16-duimsvelgen, Porsche-stuur en bodykit – met functionele koelsleuven. De flat six was 3,2 liter groot en 231 pk sterk, en zorgde in combinatie met een manuele vijfbak voor een sprint naar 100 km/u in zowat 8 seconden en een topsnelheid van 208 km/u.
Volgens de legende zou Ferry Porsche na een ritje met het prototype zo tevreden zijn teruggekomen dat hij prompt enkele exemplaren bestelde: één voor klantenvervoer, een voor de chef, en een paar voor de verkoop aan goede Porsche-klanten. In grote aantallen werd deze Porsche B32 echter niet verkocht: vandaag is onduidelijk hoeveel exemplaren er precies werden gebouwd, maar het gaat maximum om enkele tientallen. Slechts heel af en toe duikt er eentje op een veiling op… met een navenant prijskaartje.
De gloednieuwe Performance-versie van de Tesla Model 3 levert 460 pk en sprint van 0 tot 100 km/u in 3,1 seconden, met nog steeds 528 km autonomie.
De nieuwste evolutie van Volkswagens infotainmentsysteem is meer dan enkel een groter scherm. Dankzij MIB4 heb je nu de kracht en kennis van AI binnen handbereik dankzij een eenvoudig stemcommando.
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.