Porsche bouwt eigen batterijfabriek

Een strategische uitdaging voor de Duitse autobouwer.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 27 april 2021
  • Elektrisch

Porsche wil absoluut een belangrijke speler worden in de markt van de elektromobiliteit. Dat zagen we onlangs al, toen het merk zich voor bijna 25 procent inkocht bij de elektrische sportwagenbouwer Rimac, en vandaag bewijst de constructeur het opnieuw door aan te kondigen dat het een fabriek voor de productie van batterijcellen wil neerpoten op Duits grondgebied.

Die strategische keuze is ingegeven door Oliver Blume, de algemene directeur van het merk. Aan de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung verklaarde hij: “Batterijcellen zijn een sleutelonderdeel voor de Duitse auto-industrie en die moeten we ook in eigen land hebben […]. Porsche kan op dit domein een pioniersrol spelen.” De toon is gezet.

Porsche wil een hoogtechnologische fabriek neerpoten in de universiteitsstad Tübingen, in het hart van de deelstaat Baden-Württemberg.

Er zijn batterijen en er zijn batterijen

Concreet zou Porsche de batterijen voor zijn elektrische modellen kopen bij moederhuis Volkswagen, dat niet minder dan zes batterijcelfabrieken wil gaan bouwen op het Oude Continent, maar dat ook de wereldwijde oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen wil gaan uitbreiden.

Oliver Blume preciseert echter: “Er zal ook een segment zijn voor highperformance-batterijcellen”. En die moeten van Porsche gaan komen. “Net zoals we steeds hoogperformante verbrandingsmotoren hebben ontwikkeld, willen we nu de kar trekken in het domein van de krachtige batterijen.”

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Porsche AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

BMW: facelift voor de i4 en 4 Reeks Gran Coupé

Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Mini Aceman: compacte elektrische crossover

Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

Mercedes G 580 EQ: de elektrische G-Klasse is eindelijk klaar!

De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

Volkswagen ID. Code: van China, voor China

De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 32.584

Benzine, Automaat

€ 27.547

Benzine, Manueel

€ 21.500

Benzine, Manueel

€ 23.748

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km
€ 52.990
2019
105.433 km

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km
€ 52.900
2021
1.500 km