Porsche bouwt eigen batterijfabriek

Een strategische uitdaging voor de Duitse autobouwer.
  • Sepulchre  Pierre-Benoit Sepulchre Pierre-Benoit
  • 27 april 2021
  • Elektrisch
  • 1.289 weergaven

Porsche wil absoluut een belangrijke speler worden in de markt van de elektromobiliteit. Dat zagen we onlangs al, toen het merk zich voor bijna 25 procent inkocht bij de elektrische sportwagenbouwer Rimac, en vandaag bewijst de constructeur het opnieuw door aan te kondigen dat het een fabriek voor de productie van batterijcellen wil neerpoten op Duits grondgebied.

Die strategische keuze is ingegeven door Oliver Blume, de algemene directeur van het merk. Aan de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung verklaarde hij: “Batterijcellen zijn een sleutelonderdeel voor de Duitse auto-industrie en die moeten we ook in eigen land hebben […]. Porsche kan op dit domein een pioniersrol spelen.” De toon is gezet.

Porsche wil een hoogtechnologische fabriek neerpoten in de universiteitsstad Tübingen, in het hart van de deelstaat Baden-Württemberg.

Er zijn batterijen en er zijn batterijen

Concreet zou Porsche de batterijen voor zijn elektrische modellen kopen bij moederhuis Volkswagen, dat niet minder dan zes batterijcelfabrieken wil gaan bouwen op het Oude Continent, maar dat ook de wereldwijde oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen wil gaan uitbreiden.

Oliver Blume preciseert echter: “Er zal ook een segment zijn voor highperformance-batterijcellen”. En die moeten van Porsche gaan komen. “Net zoals we steeds hoogperformante verbrandingsmotoren hebben ontwikkeld, willen we nu de kar trekken in het domein van de krachtige batterijen.”

Het laatste autonieuws op de voet volgen?

Vond je dit artikel interessant en wil je het laatste autonieuws meteen in je mailbox ontvangen? Schrijf je – net als meer dan 300.000 autoliefhebbers – nu gratis in via e-mail:

Meer lezen over:

Sepulchre  Pierre-Benoit
Over de auteur: Sepulchre Pierre-Benoit Auto’s, herenmode, reizen of gadgets: Pierre-Benoît Sepulchre schrijft voor de lifestylerubriek van verschillende Belgische magazines, en sinds 2013 voor Vroom.
Als stadsjongen heeft hij interesse in nieuwe mobiliteit, maar hij zegt ook geen ‘nee’ tegen een mooie vintage coupé.
Foto's ©: Porsche AG.

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Video: de Tesla Semi met 800 km rijbereik is eindelijk geleverd bij Pepsi!

Het merk maakt van de gelegenheid gebruik om een video vrij te geven van zijn Semi die een volle aanhanger trekt over een traject van 800 km, en dat zonder te moeten opladen.

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Toyota: twee nieuwe C-segment SUV’s!

Naast de 100% elektrische bZ Compact SUV concept, één van de 6 elektrische bZ-modellen die het merk in 2026 op de markt wil hebben, werkt Toyota ook aan een hybride opvolger voor de C-HR.

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Lexus Electrified Sport: elektrisch, met ‘solid state’ en handgeschakeld?

Het premium-merk van de Toyota-groep wil met zijn elektrische modellen inzetten op rijplezier, en haalt daarvoor alles uit de kast.

Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Dit is de EQT, zijn ‘Marco Polo’-module en de camperversie!

Met zijn elektrische bestelwagen wil Mercedes iedereen bedienen, van de kleinste tot de grootste avonturier.

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Benzine, Manueel

€ 23.748

Benzine, Automaat

€ 25.961
2021
10 km

Benzine, Automaat

€ 34.950
2021
4 km

Benzine, Automaat

€ 40.950
2021
4 km

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 28.995
2011
65.000 km

Diesel, Automaat

€ 43.985
2020
29.840 km

Benzine, Automaat

€ 37.990
2021
20.000 km

Benzine, Automaat

€ 23.500
2020
30.212 km