Hoewel de 911 in het verleden het merk heeft
gered, bewijst de recente geschiedenis dat vooral SUV’s de goede financiële
gezondheid voor Porsche veiligstellen. Het merk ontkent zijn afkomst echter
niet en wil zijn dikke SUV zelfs dichter bij de 911 brengen. Kijk maar naar de
9 millimeter lagere daklijn, de lichtstrip tussen de achterlichten en de meer
verfijnde algemene lijn.
Meer
911, maar ook meer Cayenne
Nu de Macan het verhaal van Kaïn en Abel naspeelt,
neemt de Cayenne afstand, vooral dan qua… formaat. Hij is erg breed (1,98
meter) en is bovendien 4,91 meter lang, waarmee hij een dikke 6 centimeter
groter is dan zijn voorganger. Onder zijn meer 911-achtige silhouet vinden we
het MLB Evo-platform, dat ook dienstdoet onder de Audi Q7, de toekomstige Audi
A8 en de nakende Volkswagen Touareg en Lamborghini Urus. Naast voordelen uit
schaalvergroting belooft dit platform vooral een gewichtsbesparing van tot 65
kilo.
V6 only
Bij zijn lancering is de Cayenne enkel
verkrijgbaar met twee benzinemotoren. Het mag een teken van de tijd zijn dat
(voorlopig) geen enkele V8 wordt aangeboden. Hij houdt het bij twee
V6-turbomotoren: een eerste van 3,0 liter (340 pk en 450 Nm) in de versie
Cayenne en een tweede van… 2,9 liter (440 pk en 550 Nm) in de Cayenne S. Qua
prestaties geeft dat in het beste geval (Cayenne S met Pack Sport Chrono) 4,9
seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h en een topsnelheid van 265 km/h.
Qua overbrenging geldt dat alle versies een achttrapsautomaat gebruiken. We
verwachten binnenkort nog een Cayenne Turbo met een biturbo-V8 van 4 liter. Er
zouden ook plug-in hybride- en dieselversies op het programma staan.
Vierwielsturing
en vierwielaandrijving
Naast de gestuurde schokdemping PASM rust
Porsche zijn Cayenne uit met vierwielaandrijving, vierwielsturing en zelfs een
luchtvering die nauwverwant is aan die van de zopas onthulde Bentley
Continental GT. Die twee laatste systemen zijn echter wel opties. Naast het
traditionele elektrische circuit van 12 Volt werkt de Cayenne met een tweede
circuit van 48 Volt, dat de SUV vlak moet houden via de actieve antirolstangen.
Tot slot belooft Porsche krachtige vertragingen dankzij een innovatieve
bewerking (met wolfraam) van de remschijven.
Bedankt,
Bentley
In het interieur maakt de Cayenne indruk… Hij
neemt namelijk het dashboard en de bedieningsknoppen over van de Panamera
terwijl het multimediasysteem indruk maakt met zijn 12,3 duim grote
aanraakscherm. Kijk, ook dat zagen we toch al bij die Bentley? Dat neemt niet
weg dat dit systeem werkelijk top is, met live-verkeersinformatie, een Apple
CarPlay-aansluiting en een internetverbinding. Qua uitrusting sluit de Cayenne
aan bij de trends van vandaag, met een file-assistent, een 360°-camera, Park
Assist, een nachtzichtsysteem,… Maar ook het offroadwerk is niet vergeten, met
zelfs een specifieke app!
In België is de Cayenne verkrijgbaar vanaf
77.778,80 euro. De prijs van de Cayenne S ligt op 95.202,80 euro.