Mercedes-Benz
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Moeten we daar nog iets aan toevoegen? Die twee cijfers volstaan om deze nieuwe Cayman GT4 RS een stevig visitekaartje te bezorgen. Vergeet niet dat deze bolide van de superlatieven gehomologeerd is voor de openbare weg.
Recent deed Porsche ons watertanden door de indrukwekkende rondetijd op de Nürburgring te onthullen van de topversie GT4 RS van zijn Cayman. Vandaag maken we kennis met zijn officiële technische fiche en begrijpen we meteen hoe hij tot die prestatie is gekomen.
Deze versie van de Cayman, die is bedacht om uit te blinken op circuit maar die nog steeds gehomologeerd is voor gebruik op de openbare weg, herneemt de bruisende atmosferische flat-six van de 911 GT3, die toerentallen van tot 9.000 o/m aankan.
Hier ontwikkelt hij 500 pk, een indrukwekkende 80 pk meer dan in de ‘gewone’ Cayman GT4. Het koppel is bovendien gestegen van 430 naar 450 Nm.
Zoals elke Porsche met RS-logo ondergaat de Cayman GT4 RS parallel met zijn steroïdenkuur ook een dieet. Zo weegt de RS 35 kilo minder dan de GT4. Dat is te danken aan het gebruik van kunststoffen versterkt met koolstofvezel voor bijvoorbeeld de motorkap, minder geluiddempende materialen en een lichtere achterruit. De GT4 RS gooit 1.415 kilo in de weegschaal met een volle tank en zonder bestuurder. Daarmee kan hij een indrukwekkende verhouding gewicht-vermogen naar voren schuiven van 2,83 kg/pk.
Porsche laat niet de mogelijkheid om een manuele versnellingsbak te kiezen. De Cayman GT4 RS is verplicht gekoppeld aan een gerobotiseerde PDK-versnellingsbak met dubbele koppeling en zeven verhoudingen. Die stuwt de explosieve Duitser naar de 100 km/u in slechts 3,4 seconden en geeft hem een top van 315 km/u (tegenover respectievelijk 3,9 seconden en 302 km/u voor de GT4 met PDK).
Bij de overstap van GT4 naar GT4 RS ondergaat de Cayman niet alleen aanpassingen aan de ophanging en het remsysteem, maar krijgt hij ook een resem aan specifieke aerodynamische elementen. Zo kan je onmogelijk naast de forse vaste achterspoiler kijken.
Ook de verstelbare frontsplitter valt op. Wie dat wil, kan verder nog het Weissach-Pack bestellen, met zichtbare toetsen in koolstofvezel (motorkap, luchtinlaten, spoiler enzovoort) en een uitlaat in titanium. En voor nog “een beetje” extra kan je verder de 20-duimvelgen in gesmeed aluminium vervangen door exemplaren in magnesium.
De Cayman GT4 RS wordt onthuld op het salon van Los Angeles en kan nu reeds worden besteld. In België start de online configurator bij 153.065 euro. Het Pack Weissach van zijn kant voegt daar 13.757,7 euro aan toe zonder rolkooi, of zelfs 17.254 euro als je een titanium rolkooi wenst.
Ben jij op zoek naar een Porsche ? Kies uit meer dan 30.000 wagens op VROOM.be. Nieuw én tweedehands! Ontdek onze laatste Porsche zoekertjes nu hier:
De Duitse terreinwagen geboren in 1979 vindt zichzelf opnieuw uit voor het elektrische tijdperk. De elektrische G-Klasse heet echter niet EQG, maar G 580 EQ. De specs zijn alvast veelbelovend...
Dit is waarom de Mini Countryman SUV zo gegroeid is met zijn nieuwe generatie: er moest plaats gemaakt worden voor een klein broertje. Dit is de Mini Aceman, een volledig elektrische crossover.
De Volkswagen ID. Code is een conceptversie van een volledig elektrische SUV boordevol nieuwe technologie! Maar enkel China zal ervan kunnen genieten...
Naast een nieuwe look krijgt de facelift van de BMW i4 een nieuwe motorisatie, de xDrive40 met 295 kW (401 pk) en 548 km autonomie.