Porsche bouwt een Cross Turismo-variant van zijn elektrische Mission E-conceptcar. Het resultaat is een lichtjes verhoogde shooting brake. Is hij klaar voor productie?

Jean-François Christiaens
07/03/2018

Net als de Panamera met verbrandingsmotor krijgt de elektrische conceptcar Mission E, die in 2015 werd onthuld, een Turismo-shooting brake. Maar de Cross Turismo mikt ook op het crossoversegment. Het koetswerk ligt iets hoger en rond de wielkasten zien we verstevigingen.

Actief

Met de Mission E Cross Turismo kondigt Porsche een koetswerkvariant aan van de Mission E die in productie kan gaan. Hij mikt meer op een “actieve levensstijl”: zo is er een skiluik, zijn er rails met aanpasbare en beweegbare riemen om makkelijk voorwerpen vast te maken als de rugleuning is neergeklapt, en zelfs plaats voor Porsches “e-bike”.

Oogbeweging

Het instrumentenpaneel aan boord is volledig digitaal, de bediening “volgt de blik”. Met behulp van een camera in de achteruitkijkspiegel weet het systeem naar welke teller de chauffeur kijkt. Die wordt dan op de voorgrond getoond, terwijl de rest naar de achtergrond verschuift.

600 pk

Technisch krijgt de conceptcar twee elektromotoren die in totaal 440 kW (600 pk) produceren. Daardoor accelereert hij naar 100 km/u in 3,5 seconden. 200 km/u bereikt hij in minder dan 12 seconden. De vierwielaandrijving met vectoriële koppelverdeling zorgt voor meer dynamiek. De lithium-ionbatterij kan worden geladen aan een (sterke) snellader van 800 volt om 400 kilometer rijbereik bij te tanken in amper 15 minuten.

Je gebruikt een oude versie van Internet Explorer. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.
Je gebruikt een oude versie van Safari en/of iOS. Upgrade ajb naar een nieuwere versie.