Porsche Panamera Turbo S: kroon op het werk

  • Van den Bogaert Robin
  • 31 oktober 2013

De Porsche Panamera werd eerder dit jaar opgefrist, maar de nieuwe Turbo S ontbrak nog. Die wordt alweer iets krachtiger en kroont zich tot de snelste en krachtigste GT van Porsche.

Porsche vernieuwt de Panamera in verschillende stappen. Eerder dit jaar werd het gamma opgefrist en uitgebreid met een nieuwe plug-inhybride, een verlengde Executive-versie en een sterkere dieseluitvoering. Nu is de Turbo S aan de beurt, die opnieuw de rol van topversie op zich neemt.

Grotere turbo’s

Hij gebruikt dezelfde V8 biturbo-motor als de Panamera Turbo, maar met nog eens 50 pk en 50 Nm extra dankzij nieuwe, grotere turbo’s en een hogere inspuitdruk. Resultaat: 570 pk vermogen (20 pk meer dan voor de facelift) en een koppel van 750 Nm (of 800 Nm met overboost). De topsnelheid bedraagt 310 km/u, de spurt naar 100 km/u duurt nog altijd 3,8 seconden.

Zoek het verschil

Aan de buitenkant herken je de Turbo S aan zijn 20-duimsvelgen van de 911 Turbo II, die groter en breder zijn dan bij de andere Panamera’s. Ook de achterspoiler met vier trappen is specifiek voor de Turbo S. Tot slot is alleen op deze variant de lakkleur Palladium metallic beschikbaar.

De Turbo S is voor het eerst ook verkrijgbaar als Executive-variant met een 15 cm langere wielbasis, waardoor de achterpassagiers meer beenruimte krijgen. Porsche presenteert de Panamera Turbo S op het salon van Tokio in november, de eerste exemplaren worden begin 2014 geleverd.   

Meer lezen over:

Over de auteur: Van den Bogaert Robin

Aanbevolen nieuws voor jou

Meer nieuws
Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

Marcello Gandini is geen fan van de nieuwe Countach

De Italiaanse designer en bedenker van de oorspronkelijke Countach is niet te spreken over de moderne herinterpretatie van het model door Lamborghini. En dat laat hij luid en duidelijk blijken…

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

Geheime toekomstige Pagani al uitverkocht

De opvolger van de Huayra zou “niet meer dan 300 keer” worden gemaakt en komt er in twee smaken.

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Chevrolet Corvette Z06: het monster is los

Twee jaar na de ‘beschaafde’ versie stelt Chevrolet de Z06-variant voor van zijn Corvette. Die is gemener, krachtiger en luidruchtiger dan de Stingray en helemaal op het circuit afgestemd.

Officieel: Range Rover, tussen traditioneel en modern

Officieel: Range Rover, tussen traditioneel en modern

Zonder de fundamenten van zijn bloedlijn te vergeten moderniseert de nieuwe Range Rover op elk front. Er komt zelfs een puur elektrische versie… en een filter om je te wapenen tegen SARS-CoV-2.

Aanbevolen tests voor jou

3,8 /5 Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Test: Volvo C40 Recharge, de andere elektrische Volvo uit België

Na de elektrische XC40 is hier zijn ‘coupéafgeleide’. Hij heet C40 en wordt eveneens bij ons gebouwd, in Gent. Een lokaal product met ‘biolabel’ en… met een hart voor dieren.

2,8 /5 Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

Prototypetest: Opel Manta GSe, Back to the Future

We weten het, een titel als ‘Back to the Future’ is nogal cliché, maar toch is dat deze keer echt de allerbeste manier om deze verrassende Opel Manta GSe te definiëren.

3,3 /5 Test: Kia EV6, nieuw genre

Test: Kia EV6, nieuw genre

De EV6 belichaamt de nieuwe generatie elektrische auto’s bij Kia. Met zijn look doet hij de Niro met batterij in één klap verouderen. Eens kijken of hij even spectaculair blijkt als zijn design suggereert.

3,6 /5 Test: Cupra Born, gepeperde ID

Test: Cupra Born, gepeperde ID

Cupra is het sportieve merk van Seat. De nieuwe Born profileert zich als een VW ID.3 met een Spaans sausje en een sterker dynamisch karakter. Dat moeten we eens nagaan…

Aanbevolen advies voor jou

Meer adviezen
Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

Waarom is deze Subaru dubbel zoveel waard als 2 nieuwe Ferrari’s?

1993, de Rally van de 1000 meren. Onder de gefascineerde blikken van de locals danst een blauwe en gele Subaru van bocht naar bocht, over bulten springend onder het geroffel van zijn machtige flat-four. Een legende ontstaat. De Subaru Impreza wordt op dat moment een mythe en vervangt de krachtige maar verouderde Legacy. De Impreza Prodrive waar we hier naar kijken is een stukje geschiedenis.

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Smart Roadster, speelse cabrio voor minder dan 5.000 euro

Na de opmerkelijke Fortwo stortte Smart zich aan de vooravond van de jaren 2000 op een verrassende niche van de markt: roadsters. Om meteen raak te schieten lanceerde het merk niet één maar twee modellen tegelijk. De roadster en coupé kennen vandaag een grote groep fanatieke volgelingen. Wat mag je ervan verwachten? En welk budget moet je voorzien?

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Zoveel kost de nieuwe Opel Astra (plug-inhybride)

Opel heeft de bestelboekjes geopend voor zijn nieuwe Astra, zowel met verbrandingsmotoren als in zijn plug-inhybride varianten. Wat kost hij?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

5 dingen die je moet weten voor je koopt: Daihatsu Copen, de grappigste onder de roadsters?

Wil je een betrouwbare Japanse roadster, maar wil je je onderscheiden van de vele Mazda MX-5's? Dan is de Daihatsu Copen een mooi alternatief! Dit zijn 5 dingen die je moet weten voor je voor zijn charmes valt!

Aanbevolen nieuwe auto's voor jou

Meer nieuwe auto's

Diesel, Manueel

€ 20.990

Diesel, Manueel

€ 37.510
14 km

Benzine, Manueel

€ 21.900
2021
7 km

Diesel, Manueel

€ 23.596

Aanbevolen tweedehands auto's voor jou

Meer tweedehands auto's

Benzine, Automaat

€ 62.900
32.500 km

Diesel, Automaat

€ 16.990
94.121 km

Hybride - Benzine, Automaat

€ 59.950
2020
14.021 km

Benzine, Automaat

€ 28.950
2019
17.781 km